Dieta owocowa niebezpieczna dla zdrowia?

Data i czas rozpoczęcia
Liczba miejsc 5

Dieta owocowa jest jedną z najczęściej stosowanych diet w okresie lata. Dieta frutariańska oczyszcza i odchudza, ale zbyt długo stosowana wyniszcza organizm. Zobacz czy jadłospis oparty na samych owocach jest zdrowy?

Warzywa i owoce są jednym z podstawowych elementów prawidłowo zbilansowanej diety i nie da się ich niczym zastąpić, ale czy można jeść tylko same owoce?

Owoce powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie

Owoce i warzywa są pomocne w prawidłowym zbilansowaniu diety, zapewniają różnorodność potraw, a co najważniejsze mają stosunkowo niewielką wartość energetyczną. Są one ważnym źródłem antyoksydantów, substancji przeciwzapalnych, a także błonnika oraz witamin – zwłaszcza witaminy C, prowitaminy A, mikro i makroelementów. Ponadto warzywa to znakomite źródło niezbędnych składników mineralnych.

Codzienna dieta musi być urozmaicona, a posiłki regularne. W codziennym jadłospisie powinny się znaleźć warzywa i owoce. Powinny one być jedzone jak najczęściej i stanowić co najmniej połowę tego, co jest zjadane.Zaleca się zjadać co najmniej 5 porcji dziennie. Różnorodność spożywanych warzyw i owoców zapewnia dostarczenie wszystkich cennych składników odżywczych – mówi mgr inż. Anna Taraszewska, pracownik NIZP-PZH oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Dieta owocowa: co możemy jeść?

Dieta owocowa określana jest także jako dieta frutariańska. Jak sama nazwa na to wskazuje dieta owocowa polega na jedzeniu samych owoców. Jednakże źródła naukowe mówią o tym, że frutiarianinem nazywa się ten kto spożywa głównie owoce i dostarcza z nich od 50 do 75 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Czytaj cały artykuł w bezpłatnej aplikacji Ann Asystent Zdrowia!

Dieta frutariańska to rodzaj wysoce restrykcyjnej diety wegańskiej. Najczęściej jest ona stosowana jako forma detoksu, ale przez wiele osób stosuje się także jako sposób na szybkie odchudzanie. W Internecie można znaleźć wiele bardzo różnorodnych zasad i wariantów diety owocowej. W klasycznej wersji wyróżniamy dwa rodzaje tej diety – monoskładnikowa i wieloskładnikowa. Odpowiednio można jeść jeden rodzaj owoców lub kilka, rezygnując tylko z owoców suszonych.

Można spożywać wszystkie owoce

Dieta owocowa nie precyzuje jakie owoce należy spożywać, a więc dozwolone są wszystkie owocy w rozumieniu botanicznym. W diecie powinno znaleźć się również awokado, ponieważ zawiera znaczną ilość korzystnych dla zdrowia tłuszczów.

Dozwolone są owoce surowe, duszone, gotowane, pieczone. Najlepiej ich nie obierać, bo w skórce jest najwięcej błonnika. Można przyrządzać sałatki owocowe, ale nie wolno doprawiać ich jogurtem – możemy stosować tylko sok z cytryny lub sos ze zmiksowanych owoców. W ograniczonej ilości mogą pojawić się także owoce w formie suszonej, np. daktyle, rodzynki. Ponadto dozwolone są również te produkty, które dość często uznajemy za warzywa, m.in. pomidory, papryka, ogórki czy cukinia.

Dieta owocowa może być niebezpieczna dla zdrowia?

Dieta owocowa powoduje szybki spadek kilogramów – w ciągu trzech dni można zrzucić nawet do 3 kg. Spożywanie owoców pozytywnie wpływa na cały organizm. W ich składzie, poza dużą ilością wody, znajdziemy witaminy, składniki mineralne, a także naturalne przeciwutleniacze. Co więcej, dieta owocowa oczyszcza ciało z toksyn. Jednakże nie zaleca się stosować dietę przez dłuższy czas, ponieważ nie zapewnia podaży odpowiedniej ilości składników pokarmowych. Owoce nie pokrywają zapotrzebowania m.in. na wapń, pełnowartościowe białko, magnez, żelazo, witaminę D. Ponadto owoce stanowią obfite źródło cukrów prostych, a więc następuje ryzyko wystąpienia cukrzycy.

Autor: Svitlana Slyvchenko, Ann Asystent Zdrowia

Czytaj więcej w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *