Dieta ketogeniczna. Na czym polega? 

Data i czas rozpoczęcia
Liczba miejsc 5

Chociaż przynosi wiele korzyści zdrowotnych, wciąż budzi w Polsce kontrowersje. Badania jednoznacznie potwierdzają jej pozytywny wpływ na nasz organizm. Prowadzi do spadku tkanki tłuszczowej, obniża ciśnienie tętnicze i zmniejsza poziom cukru. Ma również korzystne działanie na nasz nastrój i jest zalecana dla osób zmagających się z depresją. Na czym polega dieta ketogeniczna? Skąd bierze się jej zła sława? Kto powinien ją stosować? 

  • Ile spożywać tłuszczu? Około 80-90 procent.
  • Jakie produkty są niedozwolone? Słodycze, żywność przetworzona, napoje słodzone i owoce.
  • Dlaczego warto ją stosować? Korzystnie wpływa na spadek masy ciała, insulinooporność. Wspomaga także w walce z zaburzeniami nastroju
  • Kto nie powinien jej stosować? Osoby z zaburzoną pracą wątroby, nerek i trzustki.

Dieta ketogeniczna. Ketoza zdrowia doda? 

Dieta ketogeniczna zakłada eliminację węglowodanów do niezbędnego minimum i zwiększenie spożycia tłuszczy. Warto jednak pamiętać, że powinna być wprowadzona pod kontrolą dietetyka. Czym różni się od standardowej diety wysokowęglowodanowej? Tłuszcze stanowią w niej aż 80-90 procent, a pozostałą część – węglowodany i białka. Skąd zatem organizm czerpie energię? Nasze ciało dostosowuje się do nowych warunków i szuka również alternatywnych źródeł. Są nimi tłuszcze.  

Wówczas dochodzi do tzw. ketozy – procesu rozpadu tłuszczy. W konsekwencji wzrasta poziom ciał ketonowych. Z kolei stężenie glukozy jest niskie. Uczucie głodu może zostać zahamowane tylko przy ograniczonej ilości węglowodanów. Dlatego tak ważne jest, aby zmiany żywieniowe skonsultować ze specjalistą.  

Jakie produkty są zalecane? Mięso, ryby, jajka… 

Niektórzy zastanawiają się, jakie produkty mogą spożywać, aby przestrzegać diety ketogenicznej. Oto, co możemy jeść: 

  • Mięso, zarówno białe, jak i czerwone: wieprzowina, wołowina, indyk, kurczak, kaczka, dziczyzna 
  • Jajka w każdej postaci 
  • Ryby morskie i słodkowodne, a także owoce morza 
  • Nabiał: twaróg, ser żółty, śmietana, jogurty 
  • Tłuszcze: masło, oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej lniany, rzepakowy, z pestek dyni, a także majonez 
  • Orzechy i nasiona: włoskie, brazylijskie, piniowe, macadamia, nerkowce, migdały, siemię lniane, nasiona chia, pestki dyni i słonecznika 
  • Warzywa: praktycznie wszystkie poza roślinami strączkowymi i warzywami korzeniowymi, które zawierają spore ilości cukru. 

Warto zwrócić uwagę na to, że głównym założeniem diety ketogenicznym jest spożywanie produktów wysokiej jakości i żywności nieprzetworzonej.  

Cały artykuł dostępny w bezpłatnej aplikacji Ann Asystent Zdrowia lub po zalogowaniu na stronie!

Dieta ketogeniczna. Czego unikać? 

Jest to dieta niskowęglowodanowa. Należy więc wykluczyć produkty z wysoką zawartością węglowodanów. Zakazane są: 

  • Pieczywo w każdej postaci 
  • Kasze, makraony, ryż, ziemniaki 
  • Płatki śniadaniowe 
  • Słodycze, napoje gazowane, soki  
  • Wszelkie produkty light 
  • Słone przekąski 
  • Owoce z wyjątkiem: jagód, malin, borówek, jeżyn i truskawek.  

Jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego, to poszukajmy przepisów na keto-desery: lody, batoniki, ciastka, ale też inne przekąski. Stosuje się w nich zamienniki cukru, które nie wybiją organizmu ze stanu ketozy.  

Zalety diety wysokotłuszczowej 

Dlaczego warto przejść na dietę ketogeniczną i kto może ją stosować?  

  • Przyczynia się do spadku masy ciała; 
  • Zmniejsza dolegliwości i częstotliwość napadów padaczkowych. Eksperci zaobserwowali pewną zależność. Ciała ketonowe najprawdopodobniej chronią komórki nerwowe przed wolnymi rodnikami. Istnieje teoria, że to toksyny jelitowe zatruwają układ nerwowy. W ten sposób mogą wywoływać epilepsję. Może stanowić alternatywną metodę leczenia padaczki lekoopornej; 
  • Wspomaga walkę z insulinoopornością. Hamuje uczucie głodu i apetyt na słodkie przekąski. Zapewnia również uczucie sytości; 
  • Zwalcza wszelkie dolegliwości trawienne; 
  • Pomaga w walce w zaburzeniach nastroju; 
  • Zanotowano również przypadki zahamowania rozwoju guzów ośrodkowego układu nerwowego u dzieci, u których przestrzegano zasady diety ketogenicznej.  
Przeczytaj cały artykuł w bezpłatnej aplikacji Ann Asystent Zdrowia!

Możliwe skutki uboczne. Dieta ketogeniczna 

Niestety, jak każda dieta, nie może być stosowana przez każdego. Pomimo tego, że skutecznie walczy ze zbędnymi kilogramami, może powodować szereg dolegliwości, m.in.: 

  • dolegliwości trawiennych 
  • Chronicznego zmęczenia i braku energii 
  • Nieustannego apetytu na słodycze 
  • Bólów podbrzusza 
  • Ryzyka kamicy moczanowej 
  • Osoby z problemami nerek, trzustki i wątroby nie powinni przechodzić na tego typu dietę 
  • Utraty wody 
  • Ograniczenia możliwości wysiłkowych naszego organizmu 

Ponadto, dieta ketogeniczna jest czasochłonna i kosztowna. Dlatego powinna być skonsultowana z dietetykiem, który ułoży odpowiedni jadłospis.  

Autorka: Karolina Bielawska, Ann Asystent Zdrowia 

Czytaj więcej w Ann Asystent Zdrowia:

dieta ketogeniczna
Fot. Shutterstock
0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *