Nie bądźmy rodzicami – katami, którzy zamiast wspierać dzieci, tylko od nich wymagają i wciąż je rozliczają. Zamiast krytykować, chwalmy je nawet za drobne sukcesy, doceniajmy ich starania – o tym w Klubie Dyskusyjnym Ann rozmawialiśmy z Jakubem Tylmanem, doświadczonym pedagogiem o nieprzeciętnych poglądach na edukację.
Zobacz całą rozmowę: Spokój od szkoły
Przerwa jest po to, by nie myśleć o szkole
Aleksandra Zalewska – Stankiewicz, Ann Asystent Zdrowia: Pańskim zdaniem raz na jakiś czas powinniśmy dać dziecku „święty spokój od szkoły”, zwłaszcza w czasie świąt?
Jakub Tylman: Podpisuję się pod tym obiema rękami. Szkoła tak bardzo pochłania czas i przestrzeń zarówno dzieci jak i rodziców, że każdy moment, który można wykorzystać na odpoczynek i bycie ze sobą, jest po prostu bezcenny. Święta są czasem, kiedy możemy popracować nad naszymi relacjami. W życiu musi być równowaga. Również z tego powodu wymyślono ferie, wakacje i przerwy świąteczne.
Ale z drugiej strony w ciągu tygodnia dzieci są tak obciążone, że często rodzice nalegają, aby weekendy i przerwy od szkoły wykorzystywały na nadrabianie zaległości. Trochę sami się nakręcamy.
Zupełnie niepotrzebnie. Jestem przekonany, że przy dobrej organizacji, jesteśmy w stanie wygospodarować czas na wszystko w taki sposób, aby w weekendu dzieci miały więcej wolności. Nie próbujmy w święta nadrabiać szkolnych zaległości. Nie wywołujmy tematu ocen, kartkówek i lektur. To nic nie zmieni, a takimi rozmowami stworzymy stresującą atmosferę. Świat się nie zawali, jeżeli dziecko nie zajrzy do książki. A to, co zrobimy razem, może zaprocentować w naszej relacji. One są warte pielęgnowania.
Perspektywa wystawiania ocen tuż po świętach związana z zakończeniem semestru może być stresująca, jeśli dziecko ma na koncie słabe oceny.
Pamiętajmy, że oceny są ważne tyle, co pieniądze w Monopoly. Gdy wygrywamy, to się cieszymy i kupujemy kolejne budowle. Ale gdy odkładamy grę na półkę, zapominamy o tym, co się wydarzyło. Podobnie jest z ocenami. Zadaniem szkoły jest uczenie i weryfikowanie zdobytej przez ucznia wiedzy, ale ocena nie świadczy o wartości człowieka.
Nasz ekspert:
Jakub Tylman – nieprzeciętny pedagog, laureat nagrody Ireny Sendlerowej za „Naprawienie świata”, autor książek dla dzieci, ekspert ds. edukacji.
Inne wątki poruszone podczas rozmowy:
- Pracoholizm dziecięcy/ dziecięce wypalenie – jaka jest skala problemu?
- Moje dziecko nie podejmuje inicjatywy w szkole – co to oznacza?
- Mam „problemowe dziecko” i co dalej?
- Moje dziecko stoi z boku, w klasie podpiera ściany. Jak je uaktywnić?
Spotkanie poprowadziła Aleksandra Zalewska – Stankiewicz, Ann Asystent Zdrowia.
Zobacz całą rozmowę: Spokój od szkoły