Radość, strach, złość, lęk, gniew – to tylko jedne z wielu emocji, które odczuwamy każdego dnia, i to bez względu na wiek. Umiejętność rozpoznawania własnych emocji jest bardzo ważna i warto kształtować ją już od najmłodszych lat. Jak to zrobić? Jak nauczyć dziecko nazywać emocje? Czy istnieją emocje negatywne? Jaka jest rola rodziców w nauce rozpoznawania emocji? Odpowiedzi znajdziesz w Ann!
Powstawanie emocji
Czym jest emocja? To stan psychiczny, wywołany pewnym zewnętrznym bodźcem. Rodzaj emocji zależy od danej sytuacji i doświadczeń. Warto wiedzieć, że emocje często pojawiają się nagle, jednak mają charakter przejściowy. Wyróżniamy sześć podstawowych emocji:
- radość
- smutek
- wstręt
- strach
- zaskoczenie
- złość.
Emocje a inteligencja emocjonalna
Rozpoznawanie emocji jest ściśle powiązane z inteligencją emocjonalną, pojęciem wprowadzonym w 1990 roku przez dwóch amerykańskich psychologów. Inteligencja emocjonalna to świadomość własnych stanów emocjonalnych, a także umiejętność zarządzania nimi. Obejmuje ona również odczytywanie emocji innych ludzi.
Czytaj także: Posiłki dla dzieci do szkoły – co powinniśmy wybierać?
Co nam daje rozpoznawanie emocji?
Umiejętne odczytywanie własnych emocji ma ogromny wpływ na jakość naszego życia. Dzięki nazywaniu stanów emocjonalnych, które odczuwamy, łatwiej rozwiązujemy problemy, a także konflikty. Poprawia się również komunikacja z innymi ludźmi – jesteśmy bardziej empatyczni i łatwiej nam zrozumieć innych. Rozpoznawanie własnych emocji to też klucz do realizacji potrzeb, celów, a nawet marzeń.
Inteligencja emocjonalna u dzieci
Rozwój inteligencji emocjonalnej u dziecka pozwoli mu odnosić sukcesy w nauce, a także wpłynie na osiągnięcia w przyszłości. Co więcej, młody człowiek będzie łatwiej przyswajać nowe umiejętności i rozwiązywać problemy. Dodatkowo dzięki rozpoznawaniu własnych emocji dziecko ma szansę na zbudowanie trwałych relacji z innymi. Kluczową rolę w nauce rozpoznawania emocji pełnią rodzice.
Nie ma złych emocji
Warto zaznaczyć, że nie ma ani „dobrych”, ani „złych emocji”. Wszystkie są potrzebne i niosą pewien komunikat. Dlatego też – po pierwsze – warto dać maluchowi możliwość wyrażania emocji. Nawet trudne emocje – np. złości – są ważnymi emocjami. Nie należy od razu szukać rozwiązania czy powstrzymywać dziecka przed ekspresją emocji. Warto natomiast zasugerować dziecku, jaką emocję w tym momencie odczuwa, ponieważ samo jeszcze tego nie wie.
Emocje a komunikacja
Kolejnym krokiem może być rozmowa na temat tego, co się stało i co doprowadziło do określonych emocji. Oczywiście, jeżeli dziecko będzie chciało nam o tym opowiedzieć. Jeśli nie – zapewnijmy dziecko, że zawsze jesteśmy gotowi go wysłuchać. Warto też dać mu komunikat, że akceptujemy jego stan emocjonalny, a także że ma do niego prawo. Zapewni to maluchowi poczucie bezpieczeństwa.
Emocje – edukacja przez zabawę
Istnieje wiele narzędzi terapeutycznych, które mogą ułatwić dziecko rozpoznawać emocje – nie tylko własne, ale też innych. Jednym ze sposobów jest pokazywanie dziecku obrazków (np. z książek czy z gazet) prezentujących różne emocje. Zadaniem malucha jest rozpoznanie i nazwanie ich.
Można też poprosić dziecko, aby samo narysowało na kartce określone emocje. Kolejną zabawą są kalambury, polegające na przedstawianiu przez dziecko lub przez rodzica emocji i odgadywanie ich.
* Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.
Więcej ciekawych artykułów w Ann: