Wytrzymałość siłowa – jak ją zbudować?

Autorka: Aleksandra Mazur, Ann Asystent Zdrowia

Marzysz o przebiegnięciu półmaratonu? Albo po prostu chcesz poprawić siłę mięśniową? Niezbędna jest budowa wytrzymałości siłowej. Co ważne, może się ona przydać również w życiu codziennym. Czym jest wytrzymałość siłowa? Jak zrobić trening wytrzymałościowy i uzyskać najlepsze efekty treningu? Przeczytaj w Ann!

Wytrzymałość siłowa – czym jest?

Wytrzymałość siłowa służy wykonywaniu aktywności fizycznej przez dłuższy czas przy stosunkowo niskim stopniu intensywności lub przez krótki czas, ale przy większej intensywności. Mówiąc inaczej – wytrzymałość siłowa to po prostu odporność na zmęczenie wynikające z wysiłku. Dzięki wytrzymałości siłowej mamy więcej siły, co przekłada się na lepszą kondycję fizyczną. Regularne treningi wytrzymałościowe poprawiają też wydolność organizmu i wygląd sylwetki. Dlaczego jeszcze warto pracować nad wytrzymałością?

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie już dziś!

Zalety treningu wytrzymałościowego

Dzięki wytrzymałości siłowej możemy także poprawić swoje wyniki sportowe. Jest to szczególnie ważne w takich dyscyplinach sportowych jak bieganie, pływanie, jazda na rowerze czy podnoszenie ciężarów. Trening wytrzymałości siłowej może też sprawić, że poprawią się nasze zdolności funkcjonalne. Dzięki temu łatwiej będzie tam wchodzić po schodach czy nosić ciężkie przedmioty. Dodatkowo pracując nad wytrzymałością, chronimy nasze mięśnie przed kontuzjami. Aktywność mająca na celu poprawę wytrzymałości jest także pomocna w redukcji tkanki tłuszczowej. Ćwicząc, zmniejszamy także ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia.

Mężczyzna w kapturze biega na zewnątrz.
Trening wytrzymałościowy może pomóc nam w osiągnieciu lepszych wyników sportowych/fot. baranq/shutterstock.com

Skuteczny trening wytrzymałościowy

W przypadku budowania wytrzymałości sprawdzą się przede wszystkim ćwiczenia siłowe. Nasze treningi wytrzymałościowe powinny charakteryzować się dużą ilością serii i bardzo krótkimi przerwami.

Aktywność fizyczna powinna opierać się np. na wykonywaniu wielu powtórzeń tego samego ćwiczenia, ale przy stosunkowo niskim obciążeniu. Kolejnym skutecznym sposobem jest wykonywanie superserii i serii drop set. Co to takiego? Superserie polegają na wykonywaniu dwóch ćwiczeń na przeciwległe grupy mięśniowe bez przerwy między nimi. W seriach drop set zmniejszamy obciążenie po każdej serii.

Kobieta i mężczyzna ćwiczą ze sztangami, budują wytrzymałość siłową.
Podczas treningu obwodowego sprawdzą się np. przysiady/fot. Ground Picture/shutterstock.com

Trening wytrzymałości siłowej – ćwiczenia

Wprowadzenie treningu obwodowego również może nam pomóc w budowie wytrzymałości. Kolejnym rodzajem treningu wytrzymałościowego są interwały. To ćwiczenia o wysokiej intensywności, w których chodzi o maksymalne zwiększenie tętna, po którym następuje krótka przerwa. Wielostopniowe zwiększanie obciążenia podczas ćwiczenia z ciężarami także może pomóc nam budować wytrzymałość.



Wytrzymałość siłowa – o czym należy pamiętać?

W pracy nad wytrzymałością siłową ważna jest też regularność ćwiczeń. Nie należy jednak przesadzić z ilością treningów – optymalna ilość to 3 lub 4 treningi w tygodniu. Pamiętaj też, aby dać swojemu ciału czas na regenerację. Rozwój wytrzymałości siłowej jest bardzo przydatny, ale w szczególności dla osób, które mają konkretne cele treningowe. Jeżeli jesteś osobą początkującą, najlepiej zacznij od ćwiczeń o umiarkowanej intensywności. Osoby zmagające się z chorobami układu krążenia lub innymi chorobami przewlekłymi powinny przed przystąpieniem do ćwiczeń skonsultować się z lekarzem.

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych materiałów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *