Warto wiedzieć z Ann: Owoce sezonowe w sierpniu. Jakie warto jeść?

Truskawki, maliny, brzoskwinie, a może jagody? Owoce mają swoje sezonowe okresy, w których są w pełni dojrzałe i dostępne w większych ilościach. Ich sezonowość zależy od klimatu, warunków uprawy i lokalizacji geograficznej. Sierpień to czas, w którym dojrzewają owoce jagodowe, brzoskwinie, czy chociażby śliwki. Jakie owoce powinniśmy spożywać w sierpniu? Jakie wniosą korzyści dla naszego organizmu? Na te pytania odpowiada w Ann dietetyczka Anna Kałuża.

Sierpień to sezon na brzoskwinie

Jednym z owoców sezonowych w sierpniu są brzoskwinie. Soczyste i aromatyczne owoce są doskonałe do jedzenia na surowo, ale dodaje się je do sałatek lub przygotowuje się z nich pyszne desery.

Brzoskwinie są źródłem witamin (A, C, E, K) oraz minerałów, takich jak potas, magnez i żelazo. Witamina C odgrywa rolę we wzmacnianiu układu odpornościowego, wspomagając walkę z infekcjami i chorobami. Witamina A, która jest obecna w brzoskwiniach, ma korzystny wpływ na zdrowie skóry. Pomaga w produkcji kolagenu, utrzymaniu elastyczności skóry i ochronie przed szkodliwym działaniem wolnych rodników – wyjaśnia Anna Kałuża, dietetyczka.

Owoce sezonowe w sierpniu. Jakie warto jeść?
fot. Shutterstock

Maliny najlepsze w sierpniu

W sierpniu dojrzewają również maliny. Są idealnym dodatkiem do śniadania oraz koktajli, ciast ale i też galaretek, poza tym są bogate w antyoksydanty, witaminę C, flawonoidy oraz antocyjany.

Antyoksydanty pomagają w zwalczaniu wolnych rodników, które mogą przyczyniać się do uszkodzenia komórek i przewlekłych chorób. Składniki odżywcze zawarte w malinach, takie jak flawonoidy i antocyjany, mogą pomagać w ochronie serca poprzez obniżanie poziomu cholesterolu LDL, poprawę funkcji naczyń krwionośnych i zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.– wyjaśnia specjalistka.

Maliny są niskokaloryczne i bogate w błonnik dlatego pomagają w utrzymaniu uczucia sytości, kontrolowaniu apetytu i wspomaganiu utraty wagi.

Owoce sezonowe w sierpniu
fot. Shutterstock
Cały artykuł dostępny w bezpłatnej aplikacji Ann Asystent Zdrowia i po zalogowaniu na stronie

Sierpień to również borówki i jeżyny

Owoce jagodowe są bogate w antyoksydanty i składniki odżywcze. Dlatego idealnie nadają się do jedzenia na surowo, ale i jako dodatek do jogurtów, muffinek czy przygotowywania smoothie.

-Badania sugerują, że spożywanie jagód może korzystnie wpływać na funkcje poznawcze, takie jak pamięć, koncentracja i zdolności uczenia się. Składniki obecne w jagodach, zwłaszcza antocyjany, mogą wspierać zdrowie mózgu i zmniejszać ryzyko degeneracyjnych chorób mózgu. Dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym, mogą pomagać w redukcji stanów zapalnych w organizmie. Natomiast dzięki zawartości antyoksydantów, mogą pomagać w ochronie skóry przed uszkodzeniem spowodowanym przez czynniki zewnętrzne, takie jak promieniowanie UV czy wolne rodniki. Mogą również wspomagać procesy regeneracji skóry i utrzymywać jej zdrowy wygląd – dodaje Anna Kałuża.

Owoce sezonowe w sierpniu
fot. Shutterstock
Cały artykuł dostępny w bezpłatnej aplikacji Ann Asystent Zdrowia lub po zalogowaniu na stronie

Arbuz – doskonale nawadniający owoc

Arbuz jest idealnym owocem letnim i jest obficie dostępny w sierpniu. Te orzeźwiające owoce o dużej zawartości wody są doskonałe na gorące dni oraz mogą być spożywane na surowo, w formie soków, koktajli lub sałatek.

Ze względu na wysoką zawartość wody (ponad 90%), arbuz jest doskonałym owocem, który pomaga utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu. Spożywanie go może być szczególnie korzystne w okresie ciepłej pogody lub podczas wysiłku fizycznego. Arbuz jest niskokalorycznym owocem, ale jednocześnie bogatym w likopen – naturalny pigment roślinny, który jest silnym antyoksydantem – wyjaśnia specjalistka.

Owoce sezonowe w sierpniu
fot. Shutterstock

Czas na śliwki

Sierpień to również miesiąc na śliwki, ponieważ w tym miesiącu mają słodki smak i są bogate w błonnik, witaminy oraz minerały. Śliwki mogą być spożywane na surowo, suszone, w formie kompotu ale i również dodawane do wypieków.

Śliwki są bogate w błonnik pokarmowy, który jest niezbędny dla zdrowego funkcjonowania układu trawiennego. Spożywanie śliwek może pomóc w zapobieganiu zaparciom, poprawie perystaltyki jelit i utrzymaniu zdrowej flory bakteryjnej w jelitach. Są one źródłem potasu, który jest ważny dla zdrowia serca i regulacji ciśnienia krwi – tłumaczy dietetyczka.

Owoce sezonowe w sierpniu
fot. Shutterstock

Owoce sezonowe w sierpniu mogą wywoływać alergię

Owoce sezonowe w sierpniu, jak każde inne mogą u niektórych wywoływać alergię pokarmową dlatego w niektórych przypadkach trzeba zachować ostrożność i umiar. Dotyczy to osób uczulonych na konkretny owoc.

O ile arbuz jest bardzo rzadkim alergenem, o tyle alergie na brzoskwinie, maliny, jagody czy śliwki występują już częściej. Objawy alergii mogą obejmować swędzenie, wysypkę, obrzęk ust, trudności w oddychaniu i inne objawy alergiczne. Jeśli masz znaną alergię na którykolwiek z wymienionych owoców, powinieneś unikać ich spożycia.

Uwaga na cukier w owocach!

Osoby z cukrzycą powinny kontrolować spożycie owoców, ponieważ zawierają naturalne cukry. Ważne jest, aby spożywać je w umiarkowanych ilościach i w ramach swojego planu żywieniowego, zgodnie z zaleceniami lekarza lub dietetyka.

Owoce sezonowe w sierpniu, a problemy trawienne

Niektóre owoce sezonowe w sierpniu, mogą być trudne do strawienia dla niektórych osób. Głównie dla tych, którzy mają problemy z trawieniem, ponieważ chorują na wrzody żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy lub nadwrażliwość jelit.

Osoby z tego rodzaju problemami trawiennymi powinny unikać spożywania owoców (zwłaszcza arbuza i śliwek), które mogą nasilać ich objawy. Najlepiej aby brzoskwinie ugotować lub upiec w piekarniku, a jagody lub maliny zjeść w postaci przetartej lub w formie kisielu. Niektóre owoce, zwłaszcza te bogate w potas jak np. brzoskwinie, mogą być ograniczone w diecie osób z zaburzeniami nerek lub niewydolnością nerek – wyjaśnia Anna Kałuża, dietetyczka.

O ekspercie:

Dietetyczka Anna Kałuża: dyplomowana dietetyczka. We współpracy z pacjentami stosuje szereg metod psychodietetycznych, czego efektem jest trwała zmiana nawyków żywieniowych. Pomaga swoim podopiecznym wyjść z błędnego koła diet i osiągnąć zamierzone cele, bez efektu jo-jo.

Olej palmowy - lepiej unikać, czy niekoniecznie?
na zdjęciu: dietetyk Anna Kałuża

Rozmawiała: Wiktoria Kmiecik, Ann Asystent Zdrowia

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych materiałów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *