Waga pod kontrolą: czy warto często się ważyć?

Prowadzenie zdrowego stylu życia często wiążę się z kontrolowaniem masy ciała. Niektórzy uważają, że częste korzystanie z wagi to klucz do utrzymania formy. Inni unikają codziennego ważenia, bojąc się możliwych negatywnych skutków psychicznych. Kiedy kontrola wagi jest zdrowa, a kiedy zaczyna przeradzać się w obsesję. Jak często się ważyć oraz co zrobić, by przestać się bać wagi? Dowiedz się więcej z Ann!

Kontrola masy ciała: dlaczego to ważne?

Kontrola masy ciała jest ważna z wielu powodów. Przede wszystkim, przesada w jedną stronę lub w drugą – zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka masa ciała – może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych.

Kiedy nasze ciało jest niedożywione lub nie otrzymuje wystarczającej ilości wartości odżywczych. Może to prowadzić do chorób serca, osteoporozy, a u kobiet do nieprawidłowości miesiączkowania i problemów z płodnością. Ponadto, zbyt niska masa ciała często wiąże się z niskim poziomem energii, co może wpływać na naszą zdolność do wykonywania codziennych zadań oraz prowadzić do zmęczenia i osłabienia.

Z drugiej strony, nadmierna masa ciała również nie jest dobra dla naszego zdrowia. Nadwaga lub otyłość może prowadzić do szeregu poważnych problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca typu 2, choroby serca, wysokie ciśnienie krwi, niektóre rodzaje raka, a także problemów ze stawami i układem oddechowym. Dodatkowo, nadmierna masa ciała może wpływać na nasze samopoczucie i pewność siebie, co z kolei może prowadzić do problemów z mentalności i zdrowia psychicznego.

Kontrola masy ciała pomaga nam utrzymać zdrowy styl życia, poprawia naszą wydajność fizyczną i psychiczną, zapobiega wielu chorobom i podnosi jakość naszego życia. Dlatego też, niezależnie od tego, czy chcemy schudnąć, przytyć, czy utrzymać naszą obecną wagę, warto zawsze monitorować i kontrolować naszą masę ciała.

Należy jednak pamiętać, że zdrowa masa ciała niekoniecznie oznacza bycie „chudym”. Chodzi o to, aby nasze ciało było zdrowe i silne, a niekoniecznie o to, jak wygląda. Więc skupiajmy się na zdrowiu, nie na rozmiarze.

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie już dziś!

Czy ważenie się jest istotnym narzędziem do kontroli masy ciała?

Tak, ważenie się może być istotnym narzędziem do kontroli masy ciała. Jednak jest to narzędzie, które powinno być używane z umiarem i w kontekście innych aspektów zdrowego stylu życia.

Ważenie się pozwala monitorować postępy, utrwalać dobre nawyki i może stanowić motywację do utrzymania zdrowego stylu życia. Może pomóc w szybkim zauważeniu niewielkich wzrostów masy ciała. A to umożliwia podjęcie działań, zanim sytuacja wymknie się spod kontroli.

Jednak ważne jest, aby nie przywiązywać do wagi zbyt dużej uwagi. Waga ciała jest tylko jednym aspektem zdrowia i nie zawsze dokładnie odzwierciedla stan zdrowia fizycznego. Ważne jest również skupienie się na innych wskaźnikach zdrowia, takich jak poziom energii, samopoczucie, jakość snu, siła i wydolność fizyczna.

Ponadto, ważenie się zbyt często, np. kilka razy dziennie, może prowadzić do obsesji na punkcie wagi i niezdrowego podejścia do jedzenia i ćwiczeń. Dla większości ludzi wystarczające jest ważenie się raz w tygodniu.

Kobieta wstaje na wagę
Niedowaga jest równie groźna co nadwaga / Fot. Shutterstock

Kiedy najlepiej się ważyć: rano czy wieczorem?

Najlepiej ważyć się rano, tuż po przebudzeniu i po skorzystaniu z toalety, a przed spożyciem jakiegokolwiek posiłku lub napoju. Wówczas nasz organizm jest najbardziej „lekkim” po nocnym odpoczynku i nie jest obciążony dodatkowym ciężarem spożytych wcześniej pokarmów czy płynów.

Pewne odchylenia wagi są zupełnie normalne i wynikają z różnych czynników zmiennych. Między innymi z cyklu menstruacyjnego, spożycia soli, nawodnienia ciała czy aktywności fizycznej. W takim przypadku lepiej ważyć się rzadziej, np. raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie, obserwując długoterminowe tendencje, a nie krótkoterminowe.

Ważne jest jednak, aby pamiętać, że waga to tylko jeden z wskaźników naszego zdrowia i samopoczucia i nie powinna być jedynym kryterium oceny naszych starań o zdrowy tryb życia.

Warto jednak przestrzegać pewnych zasad. Specjaliści uważają, iż najlepiej jest ważyć się zawsze o tej samej porze dnia, w tych samych ubraniach i w ten sam sposób. Zachowanie powtarzalnych warunków pomiarów umożliwia uzyskanie rzetelniejszych wyników.

Wahania wskazań wagi. Czy mają one znaczenie?

Wieczorem waga wskazuje o kilka kilogramów więcej? Nie ma powodów do paniki. Wahania wagi w ciągu doby są zupełnie normalnym, fizjologicznym zjawiskiem.

Takie wahania mogą być związane z wieloma czynnikami. Przede wszystkim, waga ciała naturalnie zmienia się w ciągu dnia. Możesz ważyć nieco więcej wieczorem niż rano i różnica może wynosić nawet 2 kg. To wynika ze spożywania posiłków i picia płynów.

Dodatkowo, twoja waga może się także zmieniać w zależności od twojego poziomu odwodnienia, czy spożywania jedzenia bogatego w sodzie, które może zatrzymać wodę w organizmie. Wahania wagi mogą również wynikać z treningu. Zwłaszcza jeśli rozpoczęliśmy nowy zestaw ćwiczeń, który przyspiesza rozwój mięśni.

Waga ciała może różnić się również na podstawie cyklu miesiączkowego u kobiet. Wszystko wynika z retencji wody, która jest zupełnie naturalna. Dlatego kobiety powinny ważyć się najlepiej w pierwszej części cyklu miesiączkowego. , że wahania wagi są normalną częścią procesu i nie zawsze odzwierciedlają twoje prawdziwe postępy.

Brzuch kobiety z sylwetką skinny fat.
Osoby skinny fat mają nadmiar tkanki tłuszczowej najczęściej w okolicy brzucha/fot. Miss Ty/shutterstock.com

Warto skupić się na długoterminowych trendach. Jeśli zauważysz stały wzrost lub spadek wagi przez kilka tygodni lub miesięcy, może to być sygnał do podjęcia pewnych działań. Pamiętaj jednak, że powinieneś skonsultować wszelkie niepokojące zmiany wagi z lekarzem, aby upewnić się, że nie są one spowodowane żadnym poważnym stanem zdrowia.

Czy codzienne ważenie może być motywacją?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ zależy to od indywidualnych preferencji i stylu motywacji danej osoby. Dla niektórych osób codzienne ważenie może stanowić formę motywacji do dalszego odchudzania, podkreślając ich postępy i utrzymując ich zobowiązanie do celu. Dla innych jednak może to prowadzić do nadmiernej obsesji na punkcie wagi ciała i potencjalnie do negatywnych zachowań. Takich jak restrykcyjne diety czy przerywane posiłki. A dodatkowo codzienne ważenie może negatywnie wpływać na osoby ze skłonnością do zaburzeń odżywiania, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych czy nadmiernej kontroli. 

Ważne jest, aby pamiętać, że waga ciała to tylko jeden aspekt zdrowia i fitness. Regularne ćwiczenia, zdrowe odżywianie, odpowiednia ilość snu i dbanie o zdrowie emocjonalne są równie ważne, jeśli nie ważniejsze. Jeśli codzienne ważenie staje się źródłem stresu lub frustracji, może być lepiej ograniczyć liczbę ważeń. Lub skupić się na innych wskaźnikach postępu.

Częste ważenie się może być niebezpieczne!

Ważenie jest jednym ze sposobów na monitorowanie naszej masy ciała i stanu zdrowia. Jednakże, zbyt częste, kompulsywne ważenie może mieć negatywny wpływ na nasze myślenie i emocje.

Po pierwsze, koncentracja na liczbie wyświetlanej na wadze może prowadzić do obsesji na punkcie wagi i wyglądu. Mogą one prowadzić do zaburzeń odżywiania, jak anoreksja czy bulimia. Problem zaczyna się, gdy zaczynamy definiować swoją wartość i poczucie własnej wartości jedynie przez pryzmat wagi.

Po drugie, ważenie ma wpływ na myślenie, ponieważ jakiekolwiek wahania wagi mogą prowadzić do uczucia niepowodzenia i obniżenia nastrój. Nawet małe zmiany w wadze, które są naturalnym efektem cyklu metabolicznego naszego ciała, mogą prowadzić do dużej frustracji.

Po trzecie, zbyt częste ważenie może prowadzić do niezdrowych zachowań, takich jak skrajne diety czy nadmierne ćwiczenia. Jeżeli osoba nie widzi pożądanych rezultatów na wadze, może zacząć stosować szkodliwe dla zdrowia metody, aby osiągnąć swoje cele.

Z drugiej strony, monitorowanie wagi jest ważnym elementem utrzymania zdrowego trybu życia. Ale powinno to być robione w zdrowy sposób, bez obsesji i zrozumieniu, że waga to tylko jeden aspekt naszego zdrowia. Należy pamiętać, że zdrowie to nie tylko utrzymanie pewnej wagi, ale także zrównoważona dieta, regularna aktywność fizyczna i dobre samopoczucie psychiczne.

Jak podkreślają specjaliści: „Pamiętaj, że koncentrowanie się na liczbie kilogramów nie sprawi, że staniesz się szczuplejszy czy zdrowszy.”

W skrajnych przypadkach zbyt częste ważenie się może być niebezpieczne. Szczególnie dla osób podatnych na zaburzenia odżywiania. Dlatego, jeżeli zauważasz u siebie lub u kogoś bliskiego obsesję na punkcie wagi, warto skonsultować się z lekarzem lub psychologiem.

Nie tylko waga ważna w drodze do zdrowia

Skuteczność diety można mierzyć na wiele różnych sposobów. Ważne jest, aby pamiętać, że nie tylko waga jako wskazanie na wadze jest miarą sukcesu. Oto kilka innych sposobów na zbadanie efektywności diety:

  1. Pomiar obwodów ciała: To nie tylko o wadze, ale również o ilości tłuszczu na ciele. Obwód talii, bioder, klatki piersiowej czy ramion. To są miejsca, które zmieniają się podczas diety i nie zawsze ta zmiana jest widoczna na wadze.
  2. Przeprowadzenie testu wytrzymałościowego: Jeżeli na diecie jesteś mniej zmęczony i masz więcej energii – to jest znak, że jest ona skuteczna dla Twojego organizmu.
  3. Badanie krwi: Dieta powinna pomóc poprawić Twoje wyniki badań krwi. Zwłaszcza jeśli chodzi o poziom cholesterolu czy poziom cukru we krwi.
  4. Samopoczucie: Jednym z najważniejszych wskaźników skuteczności diety jest to, jak się czujesz. Czy jesteś bardziej zrelaksowany, mniej zestresowany, czy masz więcej energii?
  5. Poprawa snu: Po zmianie nawyków żywieniowych bardzo często poprawia się też jakość snu.
  6. Poprawa stanu skóry: Dieta bogata w witaminy i składniki odżywcze powinna przynieść poprawę stanu skóry.
  7. Poziom energii: Dieta powinna dostarczać Ci wystarczającego fuel do codziennych aktywności i nie powinieneś odczuwać ciągłego zmęczenia czy braku energii.
  8. Odczucie głodu: Mniej odczuwanego głodu to pozytywny znak. Jeżeli jesteś ciągle głodny, to coś może być nie tak z Twoją dietą i warto zwrócić na to uwagę.
  9. Nawyki żywieniowe: Dieta powinna pomóc Ci zmienić nawyki żywieniowe na lepsze. Jeśli zaczynasz jeść więcej owoców i warzyw, to jest to zdecydowanie pozytywny znak.
  10. Sposób myślenia o jedzeniu: Dieta powinna pomóc Ci zmienić Twój sposób myślenia o jedzeniu. Jeżeli przestałeś postrzegać jedzenie jako źródło pocieszenia, to jest to kolejny pozytywny efekt diety.

Dobrym sposobem może okazać się dostrzeżenie wielu innych obszarów, w których osiągamy sukces i korzyści dla zdrowia, i samopoczucia podczas odchudzania.

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych materiałów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *