Twoje dziecko jest „niegrzeczne”? Sprawdź, co się pod tym kryje [WEBINAR]

Autorka: Dorota Kuźnik, Ann Asystent Zdrowia

Nie było idealnie, ale szło całkiem gładko. Opanowana rutyna, przewidywalne reakcje a nagle Twoje dziecko stało się „niegrzeczne”. Wszystko zaczęło się psuć wraz z przyjściem jesieni. Brzmi znajomo? Dlaczego dzieci reagują nerwowo na zmiany i jak sobie radzić ze stresem, opowiedziała w Ann-Zdrowie psychoterapeutka Cecylia Bieganowska.


Cecylia Bieganowska
Na zdjęciu Cecylia Bieganowska/arch. prywatne

Z pewnością nie pomogą kazania, bo dziecko wyłącza się przy trzecim zdaniu

— terapeutka Cecylia Bieganowska.

Jak radzić sobie z niegrzecznym dzieckiem? Po pierwsze uświadom sobie, że nie ma „niegrzecznych” dzieci

Podstawą osiągnięcia sukcesu jest uświadomienie sobie, że dzieci nie są niegrzeczne. Ich zachowanie wynika zwykle z określonych powodów, które leżą głębiej. Żeby jednak do nich dotrzeć, nie należy zarzucać osądami i obwiniać, ale budować z dzieckiem relacje. Jak radzi Cecylia Bieganowska, przede wszystkim pytać.

W przypadku młodszych dzieci pomocne bywa nazywanie emocji, a w przypadku tych starszych zachęcanie do tego, by same mówiły. To wówczas możemy zrozumieć, co tak naprawdę kryje się w ich głowach.

Lenistwo u dzieci nie istnieje

Podobnie jak nie istnieją niegrzeczne dzieci, tak samo nie istnieją leniwe. Jak wyjaśnia Cecylia Bieganowska, mówienie dziecku, że jest leniwe, nie prowadzi do niczego dobrego, lecz jedynie stygmatyzuje.

Czym innym jest nuda, która jest potrzebna w życiu dziecka, bo to właśnie wtedy dzieci mają czas na prawdziwe poznawanie siebie.

Dziecko zapracowane, czyli czy zajęcia pozaszkolne są zawsze dobrym pomysłem?

Wrzesień to czas, w którym wielu rodziców zapisuje dzieci na szereg zajęć pozalekcyjnych. Jak tłumaczy Cecylia Bieganowska, warto się upewnić, czy nasze dziecko traktuje je jako wypoczynek. W przeciwnym razie mogą one obciążyć dziecko, które straci czas konieczny na odpoczynek i regenerację.

Bez takiego czasu, mózg dzieci nie będzie w stanie się odpowiednio zregenerować, a nawet małe dzieci po czasie mogą borykać się z problemami, które dotyczą wielu dorosłych, w tym problemem wypalenia. Wówczas zajęcia nie przyniosą im żadnych korzyści.

W trakcie rozmowy poruszyliśmy następujące zagadnienia:

  • Wprowadzenie dziecka do placówki, czyli jak wesprzeć je w nowym etapie w życiu
  • Zajęcia pozaszkolne – czy każde dziecko musi na nie chodzić
  • Wsparcie dziecka w relacjach rówieśniczych
  • Przebodźcowanie, czyli jak rozpoznać jego objawy
  • Stres, czyli jak rozpoznać, jak pomóc sobie radzić i jakie może mieć konsekwencje
  • Nauka komunikacji, czyli jak mówić do dziecka, by chciało z nami rozmawiać

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych rozmów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *