Trening EMS. Tak czy nie? 

Data i czas rozpoczęcia
Liczba miejsc 5

Metoda treningowa EMS (Electrical Muscle Stimulation) jest oparta na wywoływaniu skurczów mięśni. W Polsce dopiero raczkuje, chociaż można znaleźć coraz więcej miejsc, gdzie zakładamy specjalny kombinezon z elektrodami, wykonujemy bardzo proste ćwiczenia. Dzięki prądom EMS nie musimy katować się godzinami na siłowni i poddawać się katorżniczym treningom. Czy to rzeczywiście działa? 

Konsola EMS. Jak działa? 

Konsola EMS jest podstawowym urządzeniem do elektrostymulacji mięśni. To ona zastępuje sprzęt siłowy, dzięki czemu efekty są szybsze i bardziej spektakularne. Prąd jest przesyłany przez kombinezon do ćwiczeń, który zakładamy przed rozpoczęciem treningu. Elektrody oddziałują na nasze mięśnie, powodując ich skurcz. W ten sposób zmusza je do pracy podobnie jak w przypadku ćwiczeń siłowych z hantlami lub ze sztangą. Plusem takiego rozwiązania jest przede wszystkim oszczędność czasu. Metoda nie obciąża również kręgosłupa ani stawów, które są szczególnie narażone podczas treningu wykonywanego na siłowni.  

Pobierz Aplikację Ann Asystent Zdrowia i miej swoją dokumentację medyczną zawsze blisko.

Spalanie tkanki tłuszczowej i poprawa kondycji. Główne korzyści 

Trening EMS nie wymaga specjalnych przygotowań, a lista korzyści, jakie płyną z metody sprawiają, że cieszy się coraz większą popularnością. Co najbardziej przyciąga osoby, które się na niego decydują? 

  • każdy może go uprawiać; 
  • oszczędza czas, idealnie sprawdza się wśród osób zapracowanych i zabieganych; 
  • brak konieczności sięgania po maszyny, co sprawia, że EMS jest nisko kontuzjogenny; 
  • prąd stymuluje mięśnie całego ciała, aktywizuje zarówno mięśnie głębokie, jak i powierzchniowe; 
  • szybka utrata wagi – w trakcie jednego treningu można stracić nawet 1000 kcal; 
  • stabilizacja kręgosłupa, która wpływa na mniejszy dyskomfort związany z bólem pleców; 
  • poprawa kondycji i wytrzymałości; 
  • zajęcia indywidualne z trenerem personalnym; 
  • z EMS można traktować jako element rehabilitacji; 
  • redukcja cellulitu i kondycji skóry.  

Warto zaznaczyć, że nawet kulturyści, zmagający się z urazami i odbudowujący siłę, chętnie korzystają z treningu EMS. Obecnie wiele gabinetów fizjoterapeutycznych, ale także ośrodków olimpijskich jest wyposażonych w sprzęt EMS. 

Przeczytaj cały artykuł w bezpłatnej aplikacji Ann Asystent Zdrowia!

Kto nie powinien korzystać z EMS? 

Chociaż trening EMS nie powoduje zbyt wielu efektów ubocznych, istnieją pewne przeciwwskazania do ćwiczeń. Jednym z nich jest ciąża, a także infekcje bakteryjne i wirusowe oraz gorączka. Zrezygnować z niego powinny również osoby cierpiące na nowotwór, zakrzepicę i niektóre choroby serca. Uważać też powinny osoby ze zwiększoną wrażliwością na reakcje fizykochemiczne zachodzące pod wpływem przepływającego prądu i cierpiące na niektóre schorzenia psychiczne. Powinniśmy zrezygnować z treningu, jeśli mamy implant i rozrusznik serca w miejscu przepływu prądu lub metalowe implanty wewnątrz ciała w obszarze przepływu prądu.  

Literatura naukowa podaje też padaczkę jako przeciwwskazanie do treningu, ale nie wyklucza ona bezwzględnie przed zastosowaniem EMS. Należy jednak pamiętać, aby nie stosować bodźcowania prądem w okolicy szyi i głowy. Pozostałe części mogą być poddane lekkiej stymulacji elektrycznej pod warunkiem, że lekarz wyraził na to zgodę.  

Autorka: Karolina Bielawska, Ann Asystent Zdrowia 

Czytaj więcej w Ann Asystent Zdrowia:

EMS, trening EMS
Fot. Shutterstock
0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *