Superfood w Polsce: czy wiesz co jesz? [QUIZ ANN]

Superfood to termin utkany tak naprawdę przez branżę reklamową i marketingową. Niemniej warzywa, owoce i inne potrawy, które określane są tym mianem, naprawdę zawierają w sobie wiele potrzebnych organizmowi substancji, witamin, czy też składników poprawiających nasz nastrój, odporność, czy też kondycję. Co wiesz o superfood? Czy znasz polskie superowoce i warzywa? Sprawdź swoją wiedzę w Quiz Ann! Zaczynamy!

Żurawina zawiera dużo witaminy B i C, a także antyoksydanty. Zmniejsza też ryzyko:

żurawina Fot. shutterstock.com.
Dowiedz się więcej o żurawinie w aplikacji Ann Asystent Zdrowia: https://www.ann-zdrowie.pl/baza-newsow/polskie-superfoods-lista. Z reguły dodawana jest do potraw w postaci suszonej. Jednak to w formie świeżej wykazuje najwiecej właściwości prozdrowotnych. Znajdziemy w niej bombę witaminy C, a także witaminy z grupy B. Jest również bogata w antyoksydanty, które przeciwdziałają stanom zapalnym. Jest niskokaloryczna i pozwala szybko zaspokoic głód. Wspomaga układ moczowy w trakcie infekcji, ale również blokuje rozwój bakterii. Pobudza pracę nerek I zwiększa częstotliwość oddawania moczu.
Show hint
Dobrze! Źle!

Działa też korzystnie na stan naszego uzębienia – chroni przed chorobami dziąseł I próchnicą.

Aronia – polski super owoc – zawiera ogromne ilości polifenoli. Których jest najwięcej?

aronia Fot. shutterstock.com.
www.ann-zdrowie.pl/baza-newsow/aronia-to-jeden-z-niedocenianych-polskich-owocow-poznaj-jej-wlasciwosci
Show hint
Dobrze! Źle!

Cudze chwalicie, swego nie znacie! Aronia bije na głowę nie tylko inne owoce oraz warzywa, lecz także zieloną herbatę, imbir czy czerwone wino. Polskie przetwory z aronii kupują na potęgę Japończycy, Koreańczycy i Chińczycy. Najwyższy czas, aby po latach zachwytów nad różnymi egzotycznymi „superfoods”, Polacy odkryli i docenili bogactwo rodzimej „superżywności”. Jedna z największych „gwiazd” w tej kategorii to aronia. Dowiedz się więcej w aplikacji Ann Asystent Zdrowia: www.ann-zdrowie.pl/baza-newsow/aronia-to-jeden-z-niedocenianych-polskich-owocow-poznaj-jej-wlasciwosci.

Jarmuż zawiera kwas askorbinowy, który obniża ryzyko stanów zapalnych. Co to takiego?

jarmuż Fot. shutterstock.com.
https://www.ann-zdrowie.pl/baza-newsow/polskie-superfoods-lista
Show hint
Dobrze! Źle!

Ta karbowana odmiana kapusty jest bogatym źródłem polifenoli, czyli związki, które wykazują właściwości antyoksydacyjne. Zawiera duże ilości błonnika, wapnia, potasu, magnezu, a także witaminy K i C. Chociaż cieszy się coraz większą popularnością w Polsce, to ma niewielu wielbicieli ze względu na specyficzny smak. Jednak nawet sceptycy przekonają się do niego, jeśli włożymy trochę wysiłku. Świetnie sprawdzi się w sokach i koktajlach owocowo-warzywnych. Doskonałą przekąską okażą się również chipsy z jarmużu, proste i szybkie w przygotowaniu.

Minikiwi to bardzo bogate źródło m.in. witaminy C, potasu, wapnia i cynku. Czego jeszcze?

minikiwi Fot. shutterstock.com.
Minikiwi, należące do grupy owoców jagodowych, wielkością przypomina dorodne winogrona albo nieduże śliwki. W smaku stanowi dość zaskakującą mieszankę aromatów znanych z wielu różnych owoców. W naszym kraju owoce te zbierane są głównie we wrześniu i październiku.
Show hint
Dobrze! Źle!

Dowiedz się więcej o minikiwi w Polsce z aplikacji Ann Asystent Zdrowia! Czytaj na naszej stronie: www.ann-zdrowie.pl/baza-newsow/minikiwi-ma-duzo-walorow-odzywczych-i-zdrowotnych. Wywodzące się oryginalnie z Azji minikiwi, należące do grupy owoców jagodowych, wielkością przypomina dorodne winogrona albo nieduże śliwki. W smaku stanowi dość zaskakującą mieszankę aromatów znanych z wielu różnych owoców. W naszym kraju owoce te zbierane są głównie we wrześniu i październiku. Dlatego warto się nimi właśnie teraz – w szczycie sezonu, kiedy są najsmaczniejsze i najbardziej dostępne – zainteresować. Zwłaszcza, że poza walorami smakowymi, drzemie w nich naprawdę duży potencjał prozdrowotny.

W którym roku Aaron Moss po raz pierwszy użył terminu superfood?

superfood Fot. shutterstock.com.
31 marca tego roku Polska rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Unią Europejską.
Show hint
Dobrze! Źle!

Termin po raz pierwszy został użyty przez Aarona Mossa w czasopiśmie „Nature Nutrition” w 1998. Określenie to szybko stało się wykorzystywanym hasłem w artykułach, pojawiających się w gazetach i czasopismach, które miały za zadanie poszerzyć wiedzę na temat zdrowego odżywiania oraz zaleceń dietetycznych - czytamy w Wikipedii.

Która z tych ryb nie jest zaliczana do superfood?

ryby Fot. shutterstock.com.
Ryby tłuste zaliczane do superfood zazwyczaj są gatunkami słonowodnymi.
Show hint
Dobrze! Źle!

Szczególną uwagą wśród super ryb trzeba otoczyć łososia. Dzięki daniom zawierającym jego tłuste mięso lepiej pracuje nasz mózg i układ nerwowy, mniej jest stanów zapalnych w organizmie, poprawia się nasza odporność oraz praca serca i tarczycy.

W Klubie Dyskusyjnym Ann w marcu porozmawiamy o prozdrowotnych właściwościach miodu. Z kim?

Aleksandra Nowcka, Pszczela Matka, apiterapia www.Ann-Zdrowie.pl
https://www.facebook.com/events/1116537702501871
Show hint
Dobrze! Źle!

Klub Dyskusyjny Ann organizujemy w każdą środę o godzinie 18.00. Więcej informacji znajdziecie tutaj: https://www.ann-zdrowie.pl/klub-dyskusyjny oraz na naszym profilu na Facebooku, w linku do Wydarzenia.

Ile jabłek musielibyśmy zjeść, aby dostarczyć tyle wartości odżywczych, co garść jagód?

jagody goji Fot. shutterstock.com.
Dowiedz się więcej nt. prozdrowotnych właściwości jagód z aplikacji Ann Asystent Zdrowia: www.ann-zdrowie.pl/baza-newsow/owoce-jagodowe-a-odpornosc-co-warto-wiedziec.
Show hint
Dobrze! Źle!

Jemy je przede wszystkim ze względu na wysoką zawartość związków polifenolowych. Antocyjanów, flawonoidów, kwasów fenolowych, które są bardzo ważne z punktu widzenia odporności. Nie trzeba ich wiele.

Orzechy nerkowca najlepiej spożywać po obróbce termicznej. Dlaczego?

orzechy nerkowca Fot. shutterstock.com.
Według zaleceń dotyczących zdrowia publicznego, garść orzechów (ok. 28 g) dziennie pomaga zapobiegać otyłości i cukrzycy typu 2, ponieważ orzechy są dobrym źródłem nienasyconych tłuszczów, białek roślinnych, steroli roślinnych, błonnika i przeciwutleniaczy.
Show hint
Dobrze! Źle!

Prażenie lub gotowanie na parze łuskanych orzechów nerkowca w wysokich temperaturach usuwa szkodliwą substancję.

Jedna szklanka puree z dyni pokrywa dziennie zapotrzebowanie na:

dynia Fot. shutterstock.com.
Dobrze! Źle!

Jedna z najbardziej zaskakującej superżywności! To bogactwo witaminy A. Jedna szklanka puree z dyni pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Dzięki zawartości witaminy C, zwiększa naszą odporność. Białko, błonnik, a także karotenoidy wspomagają funkcjonowanie serca i wzroku. Warto wspomnieć również o mikroelementach, takich jak: potas, magnez, wapń oraz witaminę B1 i B2. Natomiast pestki dyni, traktowane jako dodatek, obfitują w nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi.

Superfood w Polsce: czy wiesz co jesz? [QUIZ ANN]
Brawo!
Świetnie! Znasz kilka odpowiedzi, ale mniej niż połowę poprawnych! Czytaj częściej www.Ann-Zdrowie.pl i wzbogacaj swoją wiedzę na bieżąco!
Bardzo dobry wynik!
Znasz większość poprawnych odpowiedzi! Znasz się na zdrowej diecie i wiesz jak zadbać o swoje zdrowie. Widocznie już czytasz www.ann-zdrowie.pl.
Gratulacje!
Wow! Jesteś prawdziwym ekspertem bądź eskspertką! Wiesz, czego szukać na sklepowych półkach i co hodować w ogródku. Czytaj www.Ann-Zdrowie.pl, żeby wiedzieć jeszcze więcej!

Udostępnij swój wynik

Rozwiązuj Quiz Ann i wygrywaj nagrody! Więcej informacji w marcu! Śledź zmiany jakie wprowadzamy w Ann już w przyszłym miesiącu!
0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *