Probiotyki a prebiotyki – czym się różnią i kiedy je stosować?

Autorka: Aleksandra Mazur, Ann Asystent Zdrowia

Zwiększenie odporności, obniżenie cholesterolu, poprawa trawienia – to jedne z wielu korzyści, jakie może przynieść nam przyjmowanie probiotyków. Mówi się o nich coraz więcej, ale czy wiemy, czym dokładnie są? Jak działają probiotyki? Czy każdy może je przyjmować? Które produkty są naturalnymi probiotykami? I czym różnią się probiotyki od prebiotyków? Odpowiedzi znajdziesz w Ann!

Bakterie probiotyczne

Probiotyki są żywymy mikroorganizmami, wpływającymi korzystnie na nasze zdrowe, w szczególności na układ pokarmowy. Zazwyczaj są to bakterie probiotyczne – naturalnie występujące w przewodzie pokarmowym. Pomagają one utrzymywać równowagę mikroflory jelitowej. Probiotyki możemy przyjmować na dwa sposoby: albo w formie suplementów diety w postaci kapsułek, albo jako składnik niektórych produktów spożywczych. Popularne szczepy bakterii probiotycznych to m.in. lactobacillus rhamnosus gg czy lactobacillus acidophilus.

Uśmiechnięta kobieta przyjmuje probiotyki w kapsułkach.
Bakterie probiotyczne można stosować m.in. jako suplement diety/fot. KucherAV/shutterstock.com

Spożywanie probiotyków a przewód pokarmowy

Probiotyki bardzo pozytywnie wpływają na zdrowie człowieka. poprawa trawienia. Są potrzebne m.in. do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Probiotyki mogą łagodzić takie dolegliwości jak bóle brzucha, wzdęcia czy zaparcia. Dodatkowo zapobiegają biegunkom. Dlatego też są szczególnie zalecane m.in. osobom zmagającym się z zespołem jelita drażliwego. Co ważne, dzięki probiotykom lepiej wchłaniają się składniki odżywcze. Probiotyki mogą też pomagać w trwieniu laktozy, co jest szczególnie ważne dla osób zmagających się z nietolerancją składnika. Dlaczego jeszczze warto siegnąć po probiotyki?



Probiotyki a układ odpornościowy

Warto wiedzieć, że spożywanie probiotyków działa nie tylko na układ pokarmowy. Bakterie probiotycznie korzystnie wpływają też na układ immunologiczny, dzięki czemu spożywając probiotyki, zapobiegamy rozwojowi infekcji. Niektóre szczepy mogą także obniżać poziom cholesterolu LDL, co pozytywnie wpływa na cały układ sercowo-naczyniowy. Co więcej, wybrane probiotyki mogą też wspomagać leczenie alergii.

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie już dziś!

Probiotyki jako suplementy diety

Dobroczynne bakterie możemy przyjmować m.in. w formie suplementów diety dostępnych w aptece. Aby określony drobnoustrój stał się probiotykiem, musi być opisany, a także mieć udokumentowane korzystne działanie prozdrowotne. Kolejnym kryterium jest bezpieczeństwo stosowania. Probiotyki znajdziemy też w niektórych produktach spożywczych takich jak:

  • maślanka
  • kefir
  • jogurt naturalny
  • produkty fermentowane – kapusta kiszona, ogórki.

Naturalne probiotyki w kiszonych produktach i fermentowanych w miseczkach.
Probiotyki występują w niektórych produktach spożywczych, wpływających poztywynie na perystaltykę jelit/fot. marekuliasz/shutterstock.com

Prebiotyki – czym są?

Prebiotyki natomiast nie są trawione przez nasz organizm, ale wspierają wzrost korzystnych bakterii jelitowych. Dzięki temu poprawiają trawienie i wspierają pracę układu pokarmowego. Dodatkowo mogą regulować poziom cukru we krwi. Prebiotyki wykazują też działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne, dzięki czemu wspierają układ odpornościowy. Występują one m.in. w pszenicy, czosnku, cebuli czy bananach.

Kiedy stosować probiotyki, a kiedy prebiotyki?

Probiotyki sa wskazane przede wszystkim w trakcie, a także po antybiotykoterapii. Ich zadaniem jest odbudowa zdrowej mikroflory jelitowej, zaburzonej przez stosowanie leków. Warto je również stosować, jeśli zmagamy się z biegunkami lub zaparciami. Przyjmowanie probiotyków jest także zalecane w przebiegu takich chorób jak zespół jelita drażliwego czy zespół Leśniowskiego-Crohna.

Prebiotyki natomiast również warto stosować w celu złagodzenia objawów ze strony układu pokarmowego. Najlepsze działanie przyniesie nam połączenie probiotyku z prebiotykiem. Aby jednak dobrać odpowiednie suplementy, warto skonsultować się z lekarzem rodzinnym.

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych materiałów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *