Asertywność: jak nauczyć dziecko wyrażać emocje?

Aleksandra Zalewska-Stankiewicz autorka rozmowy wideo na temat genów i badań genetycznych wykrywania nowotworów
Autorka: Aleksandra Zalewska-Stankiewicz, Ann Asystent Zdrowia

Asertywność to umiejętność wyrażania swoich potrzeb, swojego zdania, po prostu – siebie. Jak nauczyć jej nasze dzieci? Na ten temat w ramach Klubu Dyskusyjnego Ann rozmawialiśmy z Urszulą Młodnicką, psycholożką, mamę dwóch córek i autorką serii wspierających książek dla dzieci, a także licznych scenariuszy i programów edukacyjnych.

Asertywność: jak rozmawiać z dzieckiem na ten temat?

Aleksandra Zalewska-Stankiewicz, Ann Asystent Zdrowia: Jak nauczyć dziecko mądrej asertywności?

Urszula Młodnicka: Ja do tej pory mam problemy z asertywnością. To nie jest tak, że albo się jest asertywnym, albo nie. To jest proces. Nasze dzieci są różne. Jednym bycie asertywnym przychodzi łatwo – umieją zadbać o siebie, nie mają problemu, aby wyrazić swoje zdanie. Inne nie potrafią tego zrobić. To, co możemy zrobić jako rodzice, to wspierać nasze dzieci w byciu coraz bardziej asertywnymi, najlepiej metodą małych kroczków.

Jak zacząć rozmowę z dzieckiem na ten temat? Czy pretekstem do tego może być pytanie: „Jak było w szkole”?

Proponuję, abyśmy w ogóle zrezygnowali z pytania: „Co tam w szkole”? Zróbmy sobie ćwiczenie – spróbujmy wypisać 10 pytań, nie dotyczących szkoły, które moglibyśmy zadać dzieciom.

Dlaczego to pytanie nie jest właściwe?

Z uwagi na to, że świadczy o rutynie. A po drugie sprowadza naszą relację z dzieckiem do szkoły. Przez to pytanie pokazujemy córce czy synowi, że dla nas – rodziców, najważniejsza jest szkoła i nasze dziecko w jej kontekście. A prawda jest taka, że to zaledwie wycinek całego spektrum zachowań, zainteresowań i funkcjonowania naszych dzieci. Można zapytać o to jak ci minął, dzień, jak się dziś czujesz, czy wydarzyło się coś, co cię poruszyło.

Inne wątki poruszone podczas rozmowy:

  • Asertywność a empatia jak zachować w tym zdrowy balans? 
  • Jak nauczyć dzieci mówić „nie” i artykułować własne zdanie wśród rówieśników i nauczycieli? Nawet jeśli zostaną za to skrytykowane.
  • Sposoby na dodanie pewności siebie dziecku w przedszkolu i szkole oraz budowanie wiary we własne możliwości. 
  • „Mamo, ja nie chcę chodzić na te zajęcia!”. „Wszyscy pożyczają ode mnie mazaki, a kiedy ja proszę to nikt się ze mną nie dzieli”. Rozwijanie umiejętności stawiania własnych granic. 
  • „Oni mi dokuczają!”  – naucz dziecko, jak może sobie radzić w trudnych szkolnych sytuacjach. 
  • „Kochanie, bądź sobą!” – jak rozmawiać z dzieckiem o tym, że nie powinno za wszelką cenę ulegać wpływom rówieśników a potrafiło wierzyć w to, że jest wyjątkowe. 
Na zdjęciu Urszula Młodnicka, psycholożka

Urszula Młodnicka — absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest autorką licznych scenariuszy i programów edukacyjnych dla dzieci, które są dla niej źródłem inspiracji. Ma dwie wspaniałe córki, które są jej ogromną radością. Jeśli chodzi o asertywność, to wciąż ma na tym polu sporo do zrobienia dlatego pomaga jej w tym najlepsza przyjaciółka Agnieszka Waligóra. Stworzyła cykl książek edukacyjnych dedykowanych najmłodszym czytelnikom i ich rodzicom

Znajdź więcej ciekawych rozmów w Ann-Zdrowie.pl:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *