Erytrytol to dobry zamiennik cukru? Poznaj jego właściwości!

Autorka: Wiktoria Kmiecik, Ann Asystent Zdrowia

Jest niskokaloryczny i nie podnosi poziomu cukru we krwi. Erytrytol to jeden z bardziej znanych zamienników cukru. Naturalny i zdrowszy. Jest powszechnie stosowany w napojach, słodkich wypiekach, czy innych wytrawnych potrawach. Ten zamiennik cukru jest również niskokaloryczny, co sprzyja odchudzaniu. Jakie jeszcze właściwości posiada erytrytol? Czy mogą go stosować osoby z cukrzycą? Między innymi na te pytania odpowiada dietetyk Anna Kałuża.

Erytrytol to naturalny cukier alkoholowy, który występuje w niewielkich ilościach w niektórych owocach (winogrona, gruszki) i grzybach. Jest słodki, zawiera około 70% słodkości cukru, ale zawiera dużo mniej kalorii. Często stosuje się go jako niskokaloryczny substytut cukru.


Olej palmowy - lepiej unikać, czy niekoniecznie?

1g erytrytolu dostarcza ok 0,2-0,4 kcal – to stosunkowo mało porównując go do cukru, którego kaloryczność na 1g wynosi 4 kcal. To szczególnie atrakcyjne dla tych, którzy zwracają uwagę na ilość spożywanych kalorii, będąc na diecie redukcyjnej.

— dietetyk Anna Kałuża.

Erytytol – dobry zamiennik cukru

Erytrytol jest produkowany przemysłowo poprzez fermentację glukozy przez specyficzne rodzaje drożdży lub grzybów. Glukoza, która jest używana do tego procesu, zwykle pochodzi z kukurydzy lub pszenicy. Proces produkcji obejmuje poddanie glukozy fermentacji, następnie produkt jest filtrowany i suszony, aby uzyskać krystaliczną substancję przypominającą cukier.

Erytrytol posiada słodki smak, ale bez charakterystycznego posmaku, jaki można zauważyć w przypadku niektórych sztucznych słodzików. Dzięki temu świetnie nadaje się jako zamiennik cukru do wielu przepisów kulinarnych. Świetnie sprawdza się do wypieków, słodzenia gorących napojów czy przetworów – wymienia dietetyczka Anna Kałuża.

Erytrytol wsypany do białej miseczki oraz na drewnianą łyżkę. Obok leży kukurydza, której używa się do produkcji tego zamiennika cukru
Kukurydza jest produktem, która służy m.in. do produkcji erytrytolu/n.tati.m, fot. Shutterstock

Właściwości erytrytolu

Erytrytol posiada wiele właściwości, które czynią go popularnym zamiennikiem cukru. Po pierwsze jest mało kaloryczny.

1g erytrytolu dostarcza ok 0,2-0,4 kcal – to stosunkowo mało porównując go do cukru, którego kaloryczność na 1g wynosi 4 kcal. To szczególnie atrakcyjne dla tych, którzy zwracają uwagę na ilość spożywanych kalorii, będąc na diecie redukcyjnej – dodaje dietetyczka.

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i zadbaj o zdrowie już dziś!

Erytrytol ma około 60-80% słodkości cukru, co oznacza, że jest nieco mniej słodki, ale nadal nadaje potrawom i napojom przyjemny słodki smak. Jednak nie powoduje wzrostu poziomu cukru we krwi, co czyni go bezpiecznym dla osób z cukrzycą. Jest przyjazny dla zębów. Nie przyczynia się do próchnicy, co jest dużą zaletą w porównaniu do tradycyjnego cukru.

Wbrew pozorom, erytrytol jest dobrze tolerowany przez organizm. Może jednak powodować problemy trawienne u niektórych osób, jeśli spożywany jest w dużych ilościach. Erytrytol nie zawiera glutenu. Jest dobrym zamiennikiem cukru dla osób z celiakią lub nietolerancją glutenu.

Erytrytol w kuchni

Ten zamiennik cukru można używać nie tylko do słodzenia różnych napojów. Idealnie nada się również do deserów i wypieków. Dzięki temu słodkie przekąski będą dużo mniej kaloryczne. Erytrytol możemy dodać do ciast, ciasteczek, muffinek, czy tart. Można go używać jako zamiennik cukru w ulubionych przepisach na napoje, przyprawy, sosy i dipy.

Erytrytol można również stosować do przygotowywania przetworów, takich jak: dżemy, konfitury, a nawet pikle. Świetnie sprawdzi się w słodkich marynatach, sosach do sałatek, a nawet przyprawach do mięs.

Erytrytol – skutki uboczne

Warto jednak pamiętać, że każda substancja spożywcza powinna być spożywana z umiarem. W nadmiarze erytrytol, jak i inne słodziki może powodować efekt przeczyszczający. Niektórzy mogą doświadczać problemów trawiennych, takich jak wzdęcia czy biegunka, po spożyciu większych ilości erytrytolu. Dlatego ważne jest wprowadzanie go stopniowo do diety, aby sprawdzić własną tolerancję– tłumaczy dietetyczka Anna Kałuża.

Bezpieczna dzienna dawka spożycia erytrytolu dla dorosłej osoby powinna wynosić około 0,5-1 g erytrolu na każdy kg ciała, aby zminimalizować ryzyko występowania biegunek. Osoby z SIBO i IBS powinny zwracać szczególną uwagę na spożywanie słodzików, ponieważ erytrytol należy do grupy tzw. polioli, które mogą fermentować w jelitach i nasilać biegunki oraz wzdęcia.

*Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych rozmów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *