Edukacja Ann: Trampoliny dla całej rodziny

Data i czas rozpoczęcia
Liczba miejsc 5

Jumping fitness, czyli treningi na trampolinach cieszą się coraz większą popularnością zarówno wśród dzieci, jak i wśród dorosłych. To świetna aktywność fizyczna, która jest połączeniem sporego wysiłku i dobrej zabawy. Jakie ćwiczenia wykonuje się w trakcie treningu? Czy trening na trampolinach jest bezpieczny dla dzieci? Na co trzeba uważać podczas skakania? Przeczytaj w Ann!

Czym jest trening na trampolinie?

Wbrew pozorom, jumping fitness nie polega tylko na skakaniu, ale także na wykonywaniu serii określonych ćwiczeń. Jakiego typu są to ćwiczenia? Należą do nich między innymi:

  • bieganie w miejscu;
  • rozkroki;
  • pajacyki;
  • pompki;
  • przysiady;
  • skłony.

Rodzaj oraz intensywność ćwiczeń zależą od zaawansowania, sprawności fizycznej danej osoby i celu treningu. Inaczej będzie wyglądać trening dla osób, które chcą schudnąć, a inaczej aktywność dla dzieci. Bez względu jednak na to, czy trening ma być bardziej zabawą czy intensywnym wysiłkiem, zawsze powinien być poprzedzony krótką rozgrzewką.

Aktywność możemy wykonywać między innymi podczas zorganizowanych zajęć w niektórych klubach fitness. Wyróżniamy bardziej intensywne treningi dla dorosłych, oraz mniej wymagające dla dzieci. Rodzinne skakanie natomiast najczęściej odbywa się w parkach trampolin. Najbardziej wygodną, a jednocześnie wymagającą największej uwagi możliwością, jest skakanie w domu.

Trampoliny dla całej rodziny w domu

Trampoliny są dostępne w wielu sklepach i różnią się wielkością, wytrzymałością oraz ceną. Skakanie w ogrodzie lub w domu jest świetną formą zabawy dla całej rodziny. Zawsze jednak należy dokładnie zapoznać się z instrukcją bezpieczeństwa. Dobrym pomysłem jest także prośba o pomoc specjalisty, który wyjaśni, jak prawidłowo korzystać z przyrządu.

fot. Shutterstock

Należy pamiętać, że skakanie na trampolinie powinno odbywać się pojedynczo, szczególnie w przypadku dzieci. Zabawa na trampolinie powinna odbywać się pod opieką osób dorosłych. Istotne jest również otoczenie trampoliny specjalną siatką, która zminimalizuje ryzyko kontuzji. Warto dodać, że zabawki czy innego typu sprzęty powinny znajdować się poza trampoliną. Tak jak w przypadku innych sprzętów, tak i tutaj ważne jest regularne kontrolowanie stanu trampoliny oraz sprawdzanie, czy nie ma żadnych uszkodzeń.

Trening na trampolinach: efekty

Podczas ćwiczeń na trampolinach pracuje całe nasze ciało. Dzięki temu poprawia się kondycja fizyczna i wydolność organizmu, a także zwiększa się wytrzymałość. W trakcie ćwiczeń ujędrniają się nasze nogi, pośladki, a nawet brzuch. Trening na trampolinie to również świetna propozycja dla osób, którym zależy na zrzuceniu wagi. Podczas ćwiczeń spalamy bardzo dużą ilość kalorii. Oczywiście, efekty treningów zależą od intensywności i regularności ćwiczeń. Mimo to każdy tego typu trening może korzystnie wpłynąć na nasze ciało.

Cały artykuł dostępny w aplikacji Ann Asystent Zdrowia lub po zalogowaniu na stronę

W przypadku dzieci skakanie poprawia koordynację oraz motorykę. Co ważne, dzięki ćwiczeniom najmłodsi w zdrowy sposób mogą spożytkować swoją energię. Aktywność na świeżym powietrzu dotlenia organizm, a także wzmacnia układ odpornościowy. Kolejną korzyścią z treningu jest integracja całej rodziny podczas wspólnej aktywności.

Trampoliny dla całej rodziny: czy to bezpieczne?

Bardzo ważna podczas treningu jest odpowiednia postawa ciała: wyprostowane plecy i lekko ugięte kolana. Aby uniknąć obrażeń, powinno się skakać na środku trampoliny. Należy także pamiętać, aby dla bezpieczeństwa ćwiczyć boso lub w specjalnych antypoślizgowych skarpetkach. Warto przed rozpoczęciem aktywności skorzystać z porady doświadczonego trenera. Specjalista pokaże nam, jak prawidłowo i bezpiecznie ćwiczyć. Trening najczęściej wykonuje się grupowo, co zapewnia profesjonalną opiekę i doradztwo prowadzącego.

fot. Shutterstock

Jeśli korzystamy z przyrządów do skakania w parku trampolin albo w domu, powinniśmy dokładnie zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa. Trening może być doskonałą zabawą, ale tylko w przypadku, kiedy wykonuje się go prawidłowo. Urazy podczas skakania są najczęściej wynikiem grupowego korzystania z jednej trampoliny. Dlatego podstawową zasadą bezpieczeństwa jest skakanie w pojedynkę.

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i miej swoje zdrowie pod kontrolą!

Treningi na trampolinach: przeciwwskazania

Skakać mogą zarówno dorośli, jak i dzieci, ale tylko powyżej 6 r.ż. Łagodne treningi na trampolinach są również polecane seniorom, jednak wyłącznie wtedy, kiedy nie ma żadnych przeciwskazań zdrowotnych.

Schorzenia, które mogą być przeszkodą w skakaniu są następujące:

  • urazy czy stany zapalne narządu ruchu;
  • zaburzenia równowagi;
  • niektóre choroby układu krążenia;
  • astma;
  • osteoporoza;
  • nietrzymanie moczu u kobiet i inne problemy urologiczne;
  • osłabiona siła mięśniowa;
  • duża nadwaga i otyłość;
  • problemy z kręgosłupem.

Z ćwiczeń na trampolinach powinny także zrezygnować kobiety w ciąży lub 6 miesięcy po urodzeniu dziecka. Jeśli zastanawiamy się, czy trening jest dla nas, wtedy warto wybrać się na konsultacje do lekarza lub fizjoterapeuty. Z porady specjalisty powinni szczególnie skorzystać seniorzy.

Autorka: Aleksandra Mazur, Ann Asystent Zdrowia

Czytaj więcej w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *