Dieta na cholesterol – co jeść, aby być zdrowym?

Masz problemy z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi? Do tego borykasz się z nadwagą i gorszym samopoczuciem? Czas to zmienić z pomocą pełnowartościowej i zbilansowanej diety. Sprawdź, co jeść, aby być zdrowymi i jednocześnie dbać o prawidłowy wynik lipidogramu. Podpowiadamy również, jakie produkty wyeliminować z jadłospisu, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Dieta na wysoki cholesterol – co jeść, a co ograniczać?

Hipercholesterolemia, czyli podwyższony poziom cholesterolu LDL we krwi, to problem dotyczący ponad 60% dorosłych osób w Polsce¹. Za problemy związane z nieprawidłowym wynikiem lipidogramu w dużej mierze odpowiada niewłaściwa dieta, która często prowadzi do nadmiernej masy ciała, a także zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Aby utrzymać poziom cholesterolu w ryzach, uniknąć nadwagi i otyłości, a przede wszystkim czuć się zdrowo, warto zastosować kilka dietetycznych wskazówek. Nie martw się – dieta na wysoki cholesterol wbrew pozorom wcale nie oznacza dla Ciebie głodówek i zrezygnowania ze wszystkich ulubionych produktów. Poniżej przygotowaliśmy podstawowe zasady, które pomogą Ci w komponowaniu codziennego jadłospisu. Oto one!

  1. Ogranicz nasycone kwasy tłuszczowe i tłuszcze trans

Najwięcej nasyconych kwasów tłuszczowych znajdziesz w tłustych mięsach, smalcu, podrobach oraz pełnotłustych produktach mlecznych i maśle. Znajdziesz je także w olejach tropikalnych (oleju kokosowym i palmowym). Zrezygnuj również z wysokoprzetworzonej żywności, która jest źródłem tłuszczów trans. Są one obecne np. w wyrobach cukierniczych, słonych przekąskach, fast foodach i słodyczach.

  1. Dodaj do codziennej diety więcej zdrowych tłuszczów

Na Twoim talerzu powinny zagościć zdrowe tłuszcze roślinne. Znajdziesz je m.in. w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym i lnianym. Zwróć też uwagę, aby dwa razy w tygodniu sięgać po ryby, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Inne produkty, które codziennie warto dodawać do potraw, przekąsek i sałatek, to pestki oraz nasiona, a także orzechy (optymalnie garść dziennie) i awokado.

  1. Postaw na błonnik pokarmowy

W codziennej diecie nie może zabraknąć produktów bogatych w błonnik pokarmowy. Znajdziesz go w nasionach roślin strączkowych, owocach, warzywach oraz pełnoziarnistych produktach zbożowych (kaszach, płatkach owsianych, brązowym ryżu, pełnoziarnistym makaronie i pieczywie).

  1. Jedz 5 porcji warzyw i owoców dziennie
    W owocach i warzywach znajdują się witaminy oraz składniki mineralne, które są potrzebne, aby Twój organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Są one źródłem cennych związków bioaktywnych. Pamiętaj, że im więcej kolorów na talerzu, tym zdrowiej!

Dieta na wysoki cholesterol – talerz ze zdrowymi produktami
Dieta na wysoki cholesterol – talerz ze zdrowymi produktami / fot. Elenadesign, Shutterstock

Dieta na cholesterol w normie – zasady, o których warto pamiętać na co dzień

Oprócz powyższych zasad żywienia warto przestrzegać zaleceń związanych m.in. z przyrządzaniem dań. Aby zadbać o cholesterol, najlepiej zamienić smażenie na głębokim tłuszczu na gotowanie potraw w wodzie lub na parze, duszenie bez obsmażania, smażenie bez tłuszczu i pieczenie w piekarniku. Spróbuj również ograniczyć spożycie soli. Nie przekraczaj 5 g tego składnika dziennie ze wszystkich źródeł. To mniej niż 1 łyżeczka. Weź pod uwagę to, że sól znajduje się np. w wędlinach i pieczywie, a jej nadmierne spożycie może doprowadzić do nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu i zawału serca.

Kolejną ważną wskazówką dla Ciebie będzie to, aby dbać o nawodnienie. Zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników, dlatego też nie ma ścisłych i jednoznacznych wytycznych dla optymalnego spożycia wody w ciągu dnia. Wystarczające spożycie płynów dla dorosłej Polki to około 2 l, a dla dorosłego Polaka – 2,5 l. Ogranicz też ilość wypijanego alkoholu i rzuć palenie. Zacznij prowadzić zdrowy styl życia, w którym jest miejsce na regularną aktywność fizyczną – dopasowaną do Twojego wieku, stanu zdrowia oraz możliwości. Zwróć również uwagę na odpowiednią ilość snu i spróbuj ograniczyć stres, co pozytywnie odbije się na Twoim zdrowiu.

Co obniża cholesterol? Stanole roślinne – Twoje dodatkowe wsparcie w walce z hipercholesterolemią

Dieta ma ogromny wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Wybierając odpowiednie produkty spożywcze, takie jak warzywa, owoce, ryby, orzechy, pełnoziarniste zboża, strączki i zdrowe tłuszcze, możesz obniżyć „zły” cholesterol i zachować zdrowie. Aby dodatkowo wspomóc swój organizm w walce z hipercholesterolemią, wzbogać swoją dietę w jeszcze jeden składnik – stanole roślinne.

Znajdziesz je m.in. w produktach Benecol (np. napojach jogurtowych i margarynie na cholesterol). Udowodniono, że stanole roślinne pomagają obniżyć stężenie cholesterolu o około 7-10% w ciągu 2-3 tygodni*. Taka redukcja może się przełożyć na lepszą kondycję Twojego układu sercowo-naczyniowego i dłuższe życie.

* Pod warunkiem użytkowania zgodnie z zaleceniami i utrzymania zbilansowanej diety oraz zdrowego stylu życia.

Referencje:

¹ Kozłowska-Wojciechowska M., Cybulska B., Narkiewicz K. et al. Stanole roślinne – niedoceniany element diety w profilaktyce i terapii chorób układu krążenia na tle miażdżycy. Online: https://core.ac.uk/download/pdf/268452868.pdf. Dostęp: 03.11.2023.

Materiał sponsorowany zawiera lokowanie produktu

Serwis / aplikacja Ann nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowość, kompletność i jakość przedstawionych informacji. Roszczenia przeciwko wydawcy w zakresie szkód materialnych lub niematerialnych wynikłych z wykorzystania lub niewykorzystania podanych informacji bądź z wykorzystania nieprawidłowych lub niekompletnych informacji nie będą uwzględniane. Wyłączną odpowiedzialność za niezgodność z prawem, nieprawidłowość lub niekompletność informacji, a w szczególności za szkody spowodowane wykorzystaniem lub niewykorzystaniem tych informacji ponosi autor treści do której odsyła łącze lub odniesienie, a nie właściciel strony zawierającej łącza lub odniesienia do takiej strony.

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *