Banany – znane i lubiane, ale czy zdrowe?

Autorka: Aleksandra Mazur, Ann Asystent Zdrowia

Banany to jedne z najpopularniejszych owoców w Polsce. Jedzą je wszyscy – dzieci, dorośli, a także seniorzy. Cenimy je za słodki smak i miękką konsystencję. Okazuje się, że banany mają również wiele właściwości prozdrowotnych! Jakich? Dlaczego warto włączyć je do codziennej diety? Czy każdy może spożywać banany? Przeczytaj w Ann!

Banan – pochodzenie

Banany pochodzą z regionów tropikalnych i rosną na dużych roślinach zwanych bananowcami. W naturalnym środowisku można je spotkać w strefie międzyzwrotnikowej Afryki, Azji czy Australii. Co ciekawe, słowo „banan” pochodzi z języka arabskiego i oznacza „palec”, co zapewne ma związek z kształtem owocu. Inna teoria głosi, że słowo „banan” ma swoje korzenie w afrykańskim języku wolof.

Banany rosnące na drzewie bananowca.
Banany to naturalne źródło potasu/fot. pp1/shutterstock.com

Banan – źródło witamin i składników mineralnych

Owoce są źródłem m.in. witaminy C, witaminy z grupy B, a także magnezu, wapnia czy manganu. Warto dodać, że banany charakteryzują się również wysoką zawartością błonnika. W związku z tym mają pozytywny wpływ na proces trawienia i zapobiegają problemom z zaparciami. Są także polecane osobom zmagającym się z refluksem, ponieważ neutralizują kwasy żołądkowe. Osobom, które mają wrzody żołądka, również zaleca się spożywanie bananów.



Potas w bananach

Kolejnym ważnym składnikiem bananów jest potas. Dzięki wysokiej zawartości potasu wpływają na obniżenie ciśnienia tętniczego, a nawet mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie już dziś!

Owoce pomagają także w regulacji równowagi elektrolitowej w organizmie, a w związku z tym wspierają pracę mięśni i zapobiegają skurczom. Ze względu na dużą zawartość węglowodanów, owoce są też doskonałym źródłem energii, dlatego tak często wybierają je sportowcy.

Dojrzałe banany a dieta

Banany dodają energii, ale z drugiej strony mają wysoki indeks glikemiczny i nie będą odpowiednie dla osób cierpiących na cukrzycę. A czy mogą być spożywane przez osoby na diecie odchudzającej? Zdecydowanie tak, chociaż należy pamiętać, aby nie jeść bananów bez ograniczeń. Jak na owoce, banany mają wysoką kaloryczność – średniej wielkości banan waży około 120 gramów i ma ponad 100 kalorii. Warto też wiedzieć, że im dojrzalszy jest banan (czyli posiadający ciemne plamy), tym wyższa jego kaloryczność.

Banany a układ nerwowy

Należy dodać, że żółte owoce są również źródłem tryptofanu, który uwalnia serotoninę, nazywaną hormonem szczęścia. Dzięki temu spożywanie bananów poprawia nam humor! Dodatkowo wspomniany wcześniej magnez działa uspokajająco na układ nerwowy. Banany zawierają też substancje łagodzące stany zapalne i zmniejszające bóle miesiączkowe.

Owsianka z bananami i borówkami w misce.
Banany mogą być świetnym dodatkiem do owsianki i nadać jej słodkiego smaku/ifot. Vladislav Noseek/shutterstock.com

Sposób na niedojrzałe banany

Banany najlepiej przechowywać z dala od słońca i ciepła, w zacienionym i chłodnym miejscu. Jeśli chcemy przyspieszyć proces dojrzewania owoców, możemy położyć je obok jabłka. Jeżeli natomiast zależy nam na spowolnieniu tego procesu, wtedy warto umieścić owoce w lodówce. Dobrym sposobem na przedłużenie świeżości bananów jest owinięcie ich końcówek folią spożywczą. Banany sprawdzają się jako dodatek do koktajli, owsianek, ale można je także spożywać jako pojedynczą przekąskę.

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych materiałów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *