Kawa ma właściwości prozdrowotne. Sekretem jest dawka!

Neutralizuje wolne rodniki, zmniejsza wchłanianie glukozy i pobudza regenerację mózgu. To tylko kilka właściwości, które posiada kawa. Ten napój ma mnóstwo właściwości prozdrowotnych dla zdrowia. W jaki sposób pić kawę, żeby przynosiła korzyści dla naszego organizmu? Czy ilość i sposób parzenia ma znaczenie? Na pytania odpowiada mgr Agnieszka Zamęcka, dietetyk kliniczny i psychodietetyk z Healthy Code.

Jak działa kawa na organizm?

Karolina Bielawska, Wirtualny Klub Medyczny Ann: Wokół kawy narosło wiele mitów – że przyczynia się do nadciśnienia, prowadzi do nowotworów. Jaki właściwości prozdrowotne ma kawa?

Agnieszka Zamęcka, dietetyk kliniczny i psychodietetyk: Kawa to bogactwo polifenoli, czyli związków chemicznych, które wykazują właściwości antyoksydacyjne. Ich funkcją jest neutralizacja wolnych rodników. Zapobiegają wielu chorobom. Zawarty w kawie kwas chlorogenowy zmniejsza wchłanianie glukozy. Wpływa to pozytywnie na masę ciała. Może także zapobiegać cukrzycy. Natomiast katechiny poprawiają perystaltykę jelit i mogą prowadzić do wzrostu pożytecznych bakterii flory jelitowej. Powodują również obniżenie poziomu glukozy i insuliny, co ma znaczenie w przypadku cukrzycy.

Z kolei trygonelina pobudza regenerację mózgu. Badania wykazały, że picie 3-5 filiżanek dziennie może zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i Parkinsona, a także demencji. Regularne picie w postaci dwóch filiżanek kawy dziennie może wpłynąć korzystnie na markery wątrobowe ALAT i ASPAT. Badacze wskazują również na działanie antynowotworowe kawy. Chodzi tu zwłaszcza o nowotwór jelita grubego. 

Dlaczego do niedawna uważano, że kawa jest szkodliwa? 

Pewnie wynika to ze sposobu parzenia kawy. Popularna w Polsce kawa po turecku, potocznie nazywana “zalewajką”, zawiera szkodliwy kafestol. Podnosi on poziom złego cholesterolu LDL odpowiedzialnego za chorobę niedokrwienną serca i miażdżycę. Wystarczy jednak użyć papierowego filtra lub Aeropressu, aby do napoju dostało się jak najmniej tej substancji. Pamiętajmy również, że u osoby, która pije kawę sporadycznie, można zaobserwować wzrost ciśnienia po wypiciu napoju. Z problemem tym nie muszą się mierzyć kawosze, którzy spożywają ją regularnie.

Chociaż kawa zawiera magnez, wciąż pokutuje mit, że wypłukuje ten minerał z organizmu. Jakie są fakty?

Jeśli w ciągu dnia wypijamy 2-3 filiżanki kawy, to pozbędziemy się 4 mg magnezu. Tymczasem jedna filiżanka zawiera 7 mg magnezu. Daje nam to więc dodatni bilans. Bardziej martwiłabym się o picie kawy z głównymi posiłkami, ponieważ napój ten utrudnia wchłanianie żelaza ze względu na obecność szczawianów. Najlepiej spożywać ją godzinę po posiłku.

Rodzaje kaw: cappucino, latte, kawa czarna z mlekiem, kawa czarna, espresso
Wypicie kilku filiżanek kawy w ciągu dnia wspomaga pracę naszego organizmu/fot. Shutterstock

Kawa może nawadniać nasz organizm. To też napój!

Czy kawa odwadnia czy nawadnia nasz organizm?

W przypadku zdrowych osób, które regularnie spożywają kawę, nie mamy się czego obawiać. Kawa co prawda działa moczopędnie, ale jeżeli na nic nie chorujemy, nasz organizm powinien sobie z tym poradzić. Kawa to też napój, więc nas nawadnia. 

W jaki sposób kawa przyspiesza metabolizm?

Kawa jest naturalnym termogenikiem, czyli substancją zwiększającą efekt termiczny pożywienia. W konsekwencji ma wpływ na wydatek energetyczny. Hamuje łaknienie, czym może przyczynić się do zwiększenia deficytu kalorycznego. Działanie pobudzające kofeiny cieszy się ogromną popularnością wśród sportowców. Zaskakujące, że w 1984 roku kofeina została wpisana jako środek zabroniony w sporcie i aż do 2002 roku znajdowała się na czarnej liście! Obecnie jest bardzo chętnie spożywana, zwłaszcza przez zawodowych sportowców. 



Co jest zdrowsze – kawa czy herbata?

Trudne pytanie. Nie porównywałabym tych dwóch napojów. Każdy z nich jest bogaty w polifenole i może przynieść wymierne korzyści naszemu organizmowi. Zależy to od naszego stylu życia i indywidualnych preferencji. Osobiście wolę kawę, ale warto wspomnieć, że herbata, zwłaszcza zielona i matcha, czyli sproszkowana zielona herbata, również jest źródłem antyoksydantów (między innymi katechinów). Zapobiega chorobom serca i krążenia. Może jednak zmniejszyć aktywność hormonów tarczycy.

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie już dziś!

Jaka kawa jest najzdrowsza?

Która kawa jest najzdrowsza – z ekspresu, po turecku czy rozpuszczalna?

Oprócz sposobu parzenia kawy zwróciłabym uwagę na jej gatunek, pochodzenie i długość palenia ziaren. Nie polecam kawy po turecku ze względu na obecność kafestrolu, o którym wspominałam wcześniej. Jeśli chodzi o kawę rozpuszczalną – to zależy. Niektórzy wskazują na obecność większej ilości akrylamidu (rakotwórczej substancji) w kawach rozpuszczalnych. Dawka tej substancji, nawet w kawie rozpuszczalnej, jest na tyle mała, że nie musimy się jej obawiać.

Ile filiżanek kawy dziennie możemy pić?

Powinniśmy spożywać maksymalnie 3-4 filiżanki dziennie, aby czerpać jak najwięcej korzyści prozdrowotnych.

Agnieszka Zamęcka, dietetyk kliniczny i psychodietetyk/fot. archiwum prywatne

Autorka: Karolina Bielawska, Ann Asystent Zdrowia 

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych materiałów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *