Aktywność fizyczna jesienią. Dlaczego warto wyjść z domu?

Jesień wcale nie musi oznaczać rezygnacji z ruchu na świeżym powietrza. Warto wyjść z domu pomimo jesiennego rozleniwienia i czy szybciej nadchodzącego zachodu słońca. Przebywanie na świeżym powietrzu ok każdej porze roku ma pozytywny wpływ na naszą odporność i samopoczucie. Jakie jeszcze korzyści przynosi aktywność fizyczna jesienią? Co trenować na zewnątrz i jak często?

Aktywność fizyczna jesienią: spacer

Spacery to najprostsza forma aktywności fizycznej. Poza odpowiednio dobraną do warunków pogodowych odzieżą, nie wymaga od nas specjalnego przygotowania. Najlepiej wybrać się na spacer codziennie, jednak nawet 3-4 wyjścia tygodniowo sprzyjają naszemu zdrowiu. Spacerowanie relaksuje i poprawia samopoczucie. Wędrować można w grupie lub samotnie, rano albo po południu. To od nas zależy, jak będzie wyglądać nasz spacer, i ile czasu nam zajmie. Najlepiej jednak poświęcić na tę formę ruchu minimum 30 minut. Dlaczego? Taka ilość gwarantuje wzmocnienie odporności i poprawę nastroju.

Jakie jeszcze korzyści niesie spacer? Przebywanie na zewnątrz dotlenia cały organizm, a spacerowanie w słońcu zapewnia bardzo potrzebną w okresie jesienno-zimowym dawkę witaminy D. Z czasem warto zwiększać odległości oraz modyfikować trasę spaceru. Do aktywności warto zachęcić całą rodzinę, szczególnie dzieci oraz młodzież. Dotleniony mózg wpłynie korzystnie na naukę i zapamiętywanie.

Aktywność fizyczna jesienią: nordic walking

Jeśli zwykły spacer nie jest dla nas wystarczający, wtedy warto zaopatrzyć się w kijki. Nordic walking to szybki marsz, który nie tylko sprzyja samopoczuciu i odporności, ale także odciąża nasze stawy. Jedyne, czego potrzebujemy do treningu, to specjalne kijki. Powinny być odpowiednio dopasowane do wzrostu i budowy ciała. Należy także pamiętać o odpowiedniej technice, której podstawową zasadą jest koordynacja ruchów.

Nordic walking to dobra propozycja dla każdego. Ta forma treningu przyspiesza metabolizm, spala sporo kalorii i jest dobrym wstępem do bardziej intensywnych aktywności. Marsz cieszy się też dużą popularnością wśród seniorów, dla których ruch jest świetną formą integracji. Ale nordic walking jest formą aktywności skierowanej do różnych gruph wiekowych.

Fot. Shutterstock

Nordic walking możemy praktykować zarówno w mieście, jak i na leśnych ścieżkach. Najważniejsze, aby podłoże było płaskie, przynajmniej na początku naszej przygody z kijkami.

Cały artykuł dostępny w bezpłatnej aplikacji lub po zalogowaniu na stronie

Aktywność fizyczna jesienią: bieganie

Jesień to doskonały czas na rozpoczęcie przygody z bieganiem, ponieważ nie doskwierają nam upały. O tej porze roku najlepiej biegać rano: wtedy jest odpowiednia jakość powietrza, którego tak bardzo potrzebujemy podczas wysiłku. Jak często biegać? Wystarczą 2-3 treningi w ciągu tygodnia, aby poczuć się lepiej.

Bieganie wyzwala endorfiny, i tym samym poprawia nastrój, spala ogromne ilości kalorii oraz pozwala zrzucić zbędne kilogramy. Jesienny jogging reguluje działanie układu odpornościowego, dzięki czemu będziemy mniej chorować. Warto pamiętać, aby w przypadku chłodnej pogody zaopatrzyć się w czapkę, a nawet rękawiczki. To przez głowę i kończyny ucieka najwięcej ciepła z naszego ciała.

Czy bieganie jest dla każdego? Niestety nie dla każdego. Z treningu powinny zrezygnować osoby:

  • otyłe
  • zmagające się z chorobami stawów
  • cierpiące na choroby serca
  • mające jakiekolwiek kontuzjami.
Pobierz darmową aplikację Ann i miej swoje zdrowie pod kontrolą

Jesień na dwóch kółkach

Jazda na rowerze, podobnie jak inne aktywności, wyzwala endorfiny i wprawia nas w dobry nastrój. Trening sprawia, że nasze tętno wzrasta, a krew w żyłach szybciej krąży. Jakie jeszcze korzyści niesie jazda na rowerze? Poprawia wydolność, dzięki czemu nie męczymy się tak szybko. Działa również korzystnie na naszą odporność. Regularne treningi wzmacniają łydki, uda, pośladki, a także brzuch.

Warto dodać, że jazda na rowerze w mniejszym stopniu obciąża stawy niż bieganie. Dzięki temu kolarstwo mogą uprawiać również osoby z nadwagą. A kto nie będzie mógł wsiąść na rower? Z takiej formy aktywności powinny zrezygnować osoby:

  • chorujące na serce
  • zmagające się ze schorzeniami kręgosłupa
  • mające problemy ze stawami.

Jazda na rowerze powinna być przede wszystkim przyjemnością. Należy uważać na długość oraz intensywność treningu i dostosować jazdę do naszych możliwości.

Autorka: Aleksandra Mazur, Ann Asystent Zdrowia

Czytaj więcej w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *