Afirmacje – czym są i dlaczego warto powtarzać je codziennie?

Autorka: Aleksandra Mazur, Ann Asystent Zdrowia

Słowa mają ogromną moc – mogą nas zarówno wzmacniać i motywować, jak i osłabiać. Pozytywne przekonania, zwane afirmacjami, pomagają budować pewność siebie, zmniejszają poziom stresu, a nawet poprawiają samopoczucie. Jak afirmacje wpływają na nasze życie i jak korzystać z nich na co dzień? Jaka jest skuteczność afirmacji? Jak ważne jest regularne powtarzanie pozytywnych afirmacji? Przeczytaj w Ann!

Afirmacje – pozytywne myślenie

Afirmacje to pozytywne i budujące zdania, a także przekonania, które powtarza się, aby wzmocnić pozytywne myślenie. Celem afirmacji jest również wpłynięcie na nasze zachowania i zainspirowanie do zmian w różnych dziedzinach życia. Regularne stosowanie afirmacji zmienia negatywne przekonania i pozwala na życie zgodne z naszymi wartościami.



Afirmacja – korzyści

Warto podkreślić, że afirmacje nie są magicznymi zaklęciami, dzięki którym nagle odmieni się nasze życie. Motywują jednak do działania, inspirują i ułatwiają osiągniecie celów. Kolejne znaczące korzyści z afirmacji to:

  • wzmocnienie pozytywnego myślenia
  • zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie
  • poprawa samopoczucia
  • zmniejszenie poziomu stresu i redukowanie negatywnych emocji
  • polepszenie relacji z innymi ludźmi
  • pomoc w osiągnięciu sukcesu zawodowego.

Pewna siebie kobieta patrzy w lustro i powtarza afirmacje.
Afirmacje dodają sił i mogą zwiększyć pewność/fot. Prostock-studio/shutterstock.com

Afirmacje negatywne

Być może nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale w naszym życiu często dominują afirmacje negatywne. To właśnie one utrwalają negatywne przekonania na swój temat i sprawiają, że nie jesteśmy zadowoleni z życia. Często są to opinie innych na nasz temat, które przyjęliśmy jako swoje.

Pobierz bezpłatną aplikację Ann Asystent Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie już dziś!

Przykładem negatywnej afirmacji jest stwierdzenie „jestem beznadziejny”. Jeśli myślimy o sobie w taki sposób – trudno nam osiągnąć założony cel i być szczęśliwym. Wystarczy jednak przeformułować afirmację negatywną w pozytywne przekonanie.

Pozytywne afirmacje

„Znam swoje mocne strony”, „jestem wartościowy”, „zasługuję na miłość” czy „mam prawo do bycia szczęśliwym człowiekiem” to przykłady afirmacji pozytywnych, które brzmią zdecydowanie lepiej niż stwierdzenie „jestem beznadziejny”. Nie tylko lepiej brzmią, ale mogą też przynieść realne korzyści.

Aby jednak to się udało, należy przede wszystkim określić konkretny cel. Jakie obszary swoje życia chciałbyś poprawić? Zależy Ci na zwiększeniu pewności siebie czy sukcesie zawodowym? Jeśli określisz swój cel, wtedy łatwiej będzie Ci skonstruować odpowiednie afirmacje.

Zapisywanie afirmacji w zeszycie.
Pozytywne przekonania warto zapisywać/fot. Ostanina Anna/shutterstock.com

Tworzenie i powtarzanie afirmacji

Ważne jest, aby afirmacje były konkretne, pozytywne i dostosowane do indywidualnych potrzeb. Nawet jeśli na początku nie do końca w nie wierzysz, po pewnym czasie przekonasz się, że regularne praktykowanie afirmacji, przynosi korzyści.

Afirmacje należy powtarzać w czasie teraźniejszym, najlepiej codziennie, np. rano i wieczorem. Na początku warto wybrać jedno pozytywne przekonanie, by potem zwiększyć ich ilość. Możesz wypowiadać je na głos lub w myślach – jak wolisz. Dobrym pomysłem jest jednak zapisanie ich w notatniku lub w telefonie.

Pamiętaj, że jeśli zmagasz się z poważnym problemem i trudno pozbyć Ci się negatywnych myśli, nie zwlekaj i skorzystaj z pomocy psychologa lub psychoterapeuty.

Serwis / aplikacja Ann dokłada wszelkich starań, aby treści składające się na zawartość serwisu były ścisłe i poprawne. Prezentowana treść jest dostarczana jedynie w celach informacyjnych lub edukacyjnych. W żadnym zakresie nie zastępuje i nie może być utożsamiana z konsultacją czy poradą lekarską.

Więcej ciekawych materiałów w Ann:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *