Mięśnie brzucha w ciąży i połogu? Możemy o nie zadbać lepiej [WIDEO]

Data i czas rozpoczęcia
Liczba miejsc 0

Praca mięśnia poprzecznego połączona z oddychaniem torem przeponowym? Zdrowy i bezpieczny powrót naszych mięśni brzucha do formy po ciąży może nie być wcale taki prosty. Jak zadbać o ich sprężystość i elastyczność przed ciążą, jakie nawyki przydadzą nam się w ciąży i czy robienie wtedy brzuszków to dobry pomysł mówi Iga Daniszewska-Jarząb, fizjoterapeutka uroginekologiczna w ramach cyklu „Seks Edukacja w Ann”.

Kiedy do fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Adrianna Klimaszewska, www.ANN-zdrowie.pl: Planujemy ciążę. Czy na tym etapie konsultować się z fizjoterapeutą uroginekologicznym?

Iga Daniszewska-Jarząb, fizjoterapeutka uroginekologiczna: Dobrze by było, żeby kobieta, która planuje być w ciąży znalazła się na wizycie u fizjoterapeuty uroginekologicznego. Dobrze jest poznać wtedy swoje napięcie mięśniowe, napięcie dna miednicy, postawę ciała. Przed ciążą warto sprawdzić, od czego startujemy. Kolejną wizytę na pewno trzeba umówić w drugim trymestrze ciąży, kiedy zaczynają nam doskwierać różne dolegliwości. Fizjoterapeuta może być dużym wsparciem.

Wraz z powiększającą się ciążą muszą rozciągać nam się mięśnie brzucha, żeby pomieścić rosnącą macicę i płód. Mięśnie te powinny być na tyle elastyczne, sprężyste, żeby po ciąży, w połogu, wróciły na swoje miejsce. Tu warto też powiedzieć o kresie białej i rozejściu mięśnia prostego brzucha. Co zrobić, żeby nie dopuścić do ich rozejścia po ciąży? Przed ciążą na pewno dobrze jest brzuch ćwiczyć – ale nie tzw. brzuszki czy planki. Nasze mięśnie brzucha przed ciążą nie powinny być też zbyt mocne. Nie będą wtedy dobrze reagowały na rosnącą macicę.

Mięśnie brzucha w ciąży i połogu: Uczmy się pracować mięśniami dna miednicy

Co podkreśliła ekspertka, mięśniami dna miednicy powinnyśmy się zainteresować zdecydowanie już wcześniej, w okresie dojrzewania, kiedy poznajemy nasze ciało. Bolesne miesiączki? Warto udać się do fizjoterapeutki uroginekologicznej. Wiele osób żyje w przeświadczeniu, że okres musi boleć, bo tak jest nam przekazywane z pokolenia na pokolenie. A to nieprawda. Uczmy się pracy mięśni dna miednicy, tego, jak je wzmacniać i jak je rozluźniać. Chcemy, żeby te mięśnie były sprężyste i aktywowały się w odpowiednim momencie, rozluźniały, kiedy jest potrzeba. Mięśnie dna miednicy musimy ćwiczyć.

Mięśnie brzucha: Oddychanie ma wpływ

Duży wpływ na to, czy rozejście się pojawi, ma prawidłowe oddychanie. Jeżeli umiemy oddychać torem przeponowym, dolnożebrowym te mięśnie brzucha szybciej będą wracały do swojego ułożenia – mówi Iga Daniszewska-Jarząb. Oddychanie torem przeponowym jest skoncentrowane na ruchach dolnych żeber. Żebra wykonują ruchy rotacyjne podczas oddychania właśnie za sprawą pracy przepony. Na takie oraz inne zdrowe nawyki zwróci uwagę fizjoterapeuta uroginekologiczny.

Cały materiał dostępny jest w aplikacji Ann w cyklu „Seks Edukacja w Ann”. Rozmowę przeprowadziła Adrianna Klimaszewska.

Iga Daniszewska-Jarząb, fizjoterapeutka uroginekologiczna/ fot. archiwum własne
Jak zadbać o mięśnie brzucha w ciąży i połogu ? Obejrzyj całą rozmowę wideo w bezpłatnej aplikacji Ann.

Więcej o wizycie u ginekologa w ANN:

0 Komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.